Az Airbus üzemanyagcellás hajtóművét néhány éven belül repülőgépekben tesztelik

2022 / 12 / 05 / Bobák Zsófia
Az Airbus üzemanyagcellás hajtóművét néhány éven belül repülőgépekben tesztelik
Az Airbus bemutatta a hidrogén meghajtású hajtóművét, ami a több mint száz utast szállító gépekbe integrálva 2035 után a kibocsátásmentes légi közlekedés alapja lehet.

Az Airbus az ElringKlinger autóipari beszállító céggel együttműködésben 2020-ban alapította meg az Aerostack vállalatot, aminek fő feladata olyan hidrogénüzemű, üzemanyagcellás hajtóművek létrehozása, amelyek kifejezetten a légi közlekedési eszközök működtetéséhez alkalmasak. Mivel egyetlen, vékony és kis méretű üzemanyagcella nem elegendő a meghajtásra, ezért sok-sok cellából kell egy nagyobb egységet megépíteni, majd ezeket az 500-600 kilowattos egységeket összekötni, csak így érhető el a szükséges teljesítmény - magyarázta Hauke Peer Lüdders, az Airbus ZEROe hajtóműveinek fejlesztéséért felelős vezetője.

A cellákból kialakított rendszerek prototípusait már tesztelik az Airbus hamburgi gyárában, hidrogénnel és nitrogénnel, miközben felmérik a berendezésben zajló reakciókat és az energiaellátó teljesítményüket is. A cég a leendő hajtóműveket a ZEROe kibocsátásmentes gépekben tervezi alkalmazni, amelyeket 2035-ben állítanak szolgálatba és november 30-án már magát a ZEROe üzemanyagcellás motort is bemutatták a nagyközönség számára.

A hajtóművet a 2020-as évek közepe felé fogják elkezdeni repülőgépbe beszerelve tesztelni, amihez egy demonstrátort alkalmaznak majd, később pedig ezeknek a próbáknak a sikere határozza meg, hogy valóban sor kerülhet-e arra, hogy a hidrogénes repülőgépek a tervezett határidőre levegőbe emelkedhessenek. A kibocsátásmentes gépek fejlesztését és építését 2027-2028-ban kezdi meg az Airbus.

A hidrogén alapú üzemelés előnye a szén-dioxid kibocsátásának eliminálása, de a cég szerint legalább ennyire lényeges szempont a NOx-mentesség (nitrogén-oxidok) is, ami egy színtelen, szagtalan gáz és a levegőbe kerülve, annak összetevőivel reakcióba lépve káros hatású vegyületet alkot. A kibocsátásmentes légi közlekedés megvalósítása egyre több cég tervei között szerepel, többek között a Rolls-Royce is fejleszti az ehhez szükséges berendezéseket, az ő általuk létrehozott hidrogénes hajtóművet (gázturbinát) november végén mutatták be.

(Fotó: Airbus)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.