Az Airbus az ElringKlinger autóipari beszállító céggel együttműködésben 2020-ban alapította meg az Aerostack vállalatot, aminek fő feladata olyan hidrogénüzemű, üzemanyagcellás hajtóművek létrehozása, amelyek kifejezetten a légi közlekedési eszközök működtetéséhez alkalmasak. Mivel egyetlen, vékony és kis méretű üzemanyagcella nem elegendő a meghajtásra, ezért sok-sok cellából kell egy nagyobb egységet megépíteni, majd ezeket az 500-600 kilowattos egységeket összekötni, csak így érhető el a szükséges teljesítmény - magyarázta Hauke Peer Lüdders, az Airbus ZEROe hajtóműveinek fejlesztéséért felelős vezetője.
A cellákból kialakított rendszerek prototípusait már tesztelik az Airbus hamburgi gyárában, hidrogénnel és nitrogénnel, miközben felmérik a berendezésben zajló reakciókat és az energiaellátó teljesítményüket is. A cég a leendő hajtóműveket a ZEROe kibocsátásmentes gépekben tervezi alkalmazni, amelyeket 2035-ben állítanak szolgálatba és november 30-án már magát a ZEROe üzemanyagcellás motort is bemutatták a nagyközönség számára.
A hajtóművet a 2020-as évek közepe felé fogják elkezdeni repülőgépbe beszerelve tesztelni, amihez egy demonstrátort alkalmaznak majd, később pedig ezeknek a próbáknak a sikere határozza meg, hogy valóban sor kerülhet-e arra, hogy a hidrogénes repülőgépek a tervezett határidőre levegőbe emelkedhessenek. A kibocsátásmentes gépek fejlesztését és építését 2027-2028-ban kezdi meg az Airbus.
A hidrogén alapú üzemelés előnye a szén-dioxid kibocsátásának eliminálása, de a cég szerint legalább ennyire lényeges szempont a NOx-mentesség (nitrogén-oxidok) is, ami egy színtelen, szagtalan gáz és a levegőbe kerülve, annak összetevőivel reakcióba lépve káros hatású vegyületet alkot. A kibocsátásmentes légi közlekedés megvalósítása egyre több cég tervei között szerepel, többek között a Rolls-Royce is fejleszti az ehhez szükséges berendezéseket, az ő általuk létrehozott hidrogénes hajtóművet (gázturbinát) november végén mutatták be.
(Fotó: Airbus)