Beindították a Rolls-Royce első hidrogénnel működő repülőgéphajtóművét

2022 / 11 / 29 / Bobák Zsófia
Beindították a Rolls-Royce első hidrogénnel működő repülőgéphajtóművét
A hidrogénes repülőgépek kora lassan, de közeledik. Az első kriogenikus tartályok, vagyis a gépek "hideg szívei" is készülnek már.

A Rolls-Royce és az easyJet néhány hónappal ezelőtt jelentették be együttműködésüket a H2ZERO projektben, amelynek célja egy olyan hidrogénre alapozott meghajtási technológia kialakítása, amivel a légi közlekedés jelenlegi képe átalakulhat és eljöhet a hidrogénnel működő gépek kora. A speciális hajtómű az easyJet vezetőinek elképzelése szerint a környezetbarát, kibocsátásmentes közlekedés alapja lehet és a program részeként egyből a gyakorlati megvalósítás irányába tett lépésekre fókuszáltak, az első technológiai demonstrátort pedig létre is hozták és el is kezdték tesztelni.

A hidrogénnel hajtott motor az A 2100-A légcsavaros gázturbina átalakított verziója és az egyelőre még nem repülés közben, csak a földi próbák során működtetett hajtóművet az EMEC (European Marine Energy Centre) által biztosított, zöld forrásokból, szél-, és árapályerőművekből származó energiával készített hidrogénnel tesztelték. A Rolls-Royce beszámolója szerint a teszt sikeres volt és az adatok elemzése után már készülnek is a következő lépésekre, amelyek végül a Pearl 15 hajtómű teljes méretű, hidrogénes változatának próbájához vezetnek majd. Az easyJet vezérigazgatójának, Johan Lundgrennek elmondása szerint az együttműködés legfontosabb aspektusa a praktikus és valóban használható hajtóművek alkotása, mivel a gyártócégek hiába dolgoznak ki újabb és újabb koncepciókat és építenek környezetbarát berendezéseket, ha azokra nincs kereslet vagy igény a légitársaságok részéről.

A másik lényeges részlete a hidrogénnel működő repülőgépek létrehozásának a hidrogén tárolásának megoldása a gépeken, ami nem egyszerű feladat, mivel az üzemanyagot kriogenikus hőmérsékleten szükséges tartani. Ez azt jelenti, hogy a tartályokat folyamatosan mínusz 253 Celsius-fokra kell hűteni a repülés során, de az Airbus már dolgozik rajta, hogy ez se jelentsen problémát: az általuk a repülőgépek hideg szívének nevezett tartályok tervezését és a prototípusok létrehozását már meg is kezdték, bár az első berendezéseket nem hidrogénnel, hanem nitrogénnel tesztelik. A lehető leggyakorlatiasabb hozzáállást és működőképes prototípusok minél előbbi megépítését az Airbus is fontos szempontnak tartja, ezért a következő, immár hidrogénnel feltöltött tartályok fejlesztése is zajlik és egy év leforgása alatt tervezik befejezni az előkészítés fázisát és véghezvinni a tesztelést.

Az A380 gépbe való beszerelését és az első repülés közbeni próbát 2026 és 2028 között fogják megvalósítani. A kriogenikus tartályok a cég ZEROe repülőgépcsaládjának meghajtásában játszanak majd jelentős szerepet, amelyeknek első tagját 2035-re mutatják be és hozzák kereskedelmi forgalomba.

(Fotó: Rolls-Royce)

Három hidrogénhajtású repülőt is tervezett az Airbus A repülőgépgyártó 2035-re szeretne piacra lépni a világ első zéró emissziós utasszállítójával.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.