Az Ocean Infinity nemrégiben kapott engedélyt a malajziai kormánytól arra, hogy egy új, 15 000 négyzetkilométeres területet vizsgáljon át az Indiai-óceán déli részén, mintegy 1500 kilométerre nyugatra az ausztráliai Perthtől. A „no-find, no-fee” megállapodás értelmében a cég csak akkor kapja meg a 70 millió dolláros díjat, ha sikeresen megtalálja a repülőgépet.
A keresési művelet pillére az Armada 7806 nevű, 78 méteres kutatóhajó, amelyet a norvég Vard cég épített 2023-ban. A hajó kifinomult, autonóm víz alatti járműveket (AUV) szállít, amelyeket a Kongsberg fejlesztett ki. Ezek az eszközök akár 6000 méteres mélységben, 100 órán keresztül képesek megszakítás nélkül dolgozni. Az AUV-k fejlett szonártechnológiát alkalmaznak, beleértve az oldalra néző szonárt nagy felbontású képek készítéséhez, a szintetikus apertúrás szonárt a részletesebb képalkotáshoz, a többsugaras szonárt a tengerfenék pontos térképezéséhez, valamint az alulról történő profilalkotó szonárt, amellyel az elsüllyedt tárgyakat lehet beazonosítani.
Amennyiben potenciális célpontokat azonosítanak, az autonóm járművek fedélzeti kamerákat és reflektorokat segítségével részletes képeket készítenek, biztosítva ezzel a tárgyak pontos azonosítását. Ez a célzott módszer jelentősen növeli a keresés hatékonyságát, mivel csak az előzetesen szonárral már azonosított objektumokra összpontosít.
Az MH370-es járat, egy Boeing 777-es, 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén 2014. március 8-án tűnt el rejtélyes körülmények között, nem sokkal azután, hogy Kuala Lumpurból Pekingbe indult. A légiforgalmi irányítás először a Thai-öböl felett vesztette el a kapcsolatot a géppel, majd később a katonai radarok szerint a gép váratlanul az Indiai-óceán irányába fordult, ahol végleg eltűnt.
A korábbi keresési kísérletek, amelyekre 2017-ben és 2018-ban került sor, sikertelenül zárultak. Az intenzív nemzetközi összefogás ellenére csak Afrika partjainál és az Indiai-óceán szigetein talált elszórt roncsdarabok szolgáltak korlátozott nyomokként.
Az Ocean Infinity viszont jelentősen továbbfejlesztette a keresési technológiáját a legutóbbi, 2018-as expedíció óta, és azóta már sikeresen megtalált több mélytengeri roncsot, köztük egy argentin tengeralattjárót és egy rég elveszett amerikai haditengerészeti hajót is. A mostani kutatás akár 18 hónapig is eltarthat, kihívásokkal teli körülmények között, az optimális időjárási viszonyok pedig január és április között várhatók.
(Kép: Marinetraffic/Lee)