Ausztráliából Európába négy óra alatt a hiperszonikus hidrogénrepülőgéppel

2023 / 04 / 17 / Bobák Zsófia
Ausztráliából Európába négy óra alatt a hiperszonikus hidrogénrepülőgéppel
A hidrogénes meghajtással működő repülőgép drasztikusan csökkentheti az utazások időtartamát.

A svájci Destinus cég évek óta fejleszti hiperszonikus repülőgépét, ami a tervek szerint egészen forradalmi módon változtathatja meg az interkontinentális utazások élményét az utasok számára, radikálisan csökkentve a repülések időtartamát. A cég kalkulátora alapján a gépükkel egy Sydney-Frankfurt út például csak 4 óra 15 percet vesz majd igénybe (20 óra helyett), Dél-Amerikából Dubajba 3 óra 30 perc alatt érhetnek el az emberek (14 és fél óra helyett) és Tokióból az egyesült államokbeli Memphisbe szintén alig több mint 3 órára rövidül az út (közel 13 óra helyett).

Ahhoz, hogy ilyen változást érjenek el az interkontinentális személyszállítás terén, a cégnek egy hiperszonikus sebességgel szálló repülőgépre van szüksége, ami a hangsebesség több mint ötszörösével közlekedik és képes a hosszú távú utak megtételére, extra jellemzőként pedig környezetbarát módon, hidrogénnel működik. A gépek a hagyományos személyszállító repülőgépeknél jóval gyorsabb tempót nagy magasságban érik el, emiatt egészen a sztratoszféráig emelkednek és 30 kilométert meghaladó magasságban teszik meg az út egy részét. Egy korábban bemutatott koncepció szerint viszont ennél is magasabban, egészen a mezoszférában, több mint 50 kilométeres magasságban haladnak majd. A repülés utolsó szakaszában, "siklás" közben jelentősen csökken a sebességük, így nem jelent problémát a többi légi jármű közlekedési rendszerébe való bekapcsolódás.

A pontos részletek a leendő gép működésével kapcsolatban még változnak és alakulnak a fejlesztésekkel összhangban, de annyit lehet tudni, hogy a Destinus a folyékony hidrogénes meghajtást jelölte ki elérendő célnak és a repülőgép speciális funkciókkal is rendelkezik majd: aktív hűtést alkalmaznak a súrlódás közben keletkező hőhatás elleni védelemre és a gép autopilot üzemmódban működik. Az Eiger nevű prototípussal való első tesztrepülést tavaly novemberben végezték el, 2024-ben pedig már a következő típusú modellel, a Destinus-3 géppel repülnek majd, ami következő generációs hidrogénes meghajtással lesz ellátva.

A Destinus jelenleg a spanyol ITP Aero vállalattal együttműködésben Madrid mellett tervez egy tesztelési központot létrehozni, ahol a különböző típusú hajtóműveket építik és vizsgáztatják. Helyszínként azért jelölték ki éppen Madridot, mert a cég, egy április 6-ai bejelentés szerint, elnyerte a spanyol kormány 26,7 millió eurós támogatását, amellyel Spanyolország hidrogénre alapozott közlekedési infrastruktúráját igyekeznek fejleszteni.

(Fotó: Destinus)

A világ legtisztább és leggyorsabb szállítási hálózatának a hidrogénhajtású, hiperszonikus repülő a kulcsa A hidrogénhajtású eszköz a repülő és a rakéta keveréke, és egyszerre teszi fenntarthatóbbá és gyorsabbá a légi szállítást.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.