Nemrég írtunk arról a Rakétán, hogy huszonöt éven át nem indult antitröszt-eljárás technológiai vállalat ellen az Egyesült Államokban: akkor a Microsoftot fenyegették meg azzal, hogy feldarabolják, most a Google-lel kapcsolatban merült fel, hogy visszaél domináns piaci helyzetével. A következő perre azonban huszonöt év helyett csak két hetet kellett várni.
Lina Khan, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) mai vezetője még harminc éves sem volt, amikor 2017-ben egyetemi dolgozatot írt az Amazon "antitröszt-paradoxonáról", röviden arról, hogy hogyan működhet jogtalanul egy domináns szereplő, ha a fogyasztók amúgy elégedettek vele. Khan gondolatmenete radikálisan eltért az USA addigi antitröszt-politikájától, miszerint ezekkel a cégekkel akkor van baj, ha valódi verseny híján szabadon emelik a fogyasztói árakat. Ha ez a paradigma érintetlen maradt volna, akkor nehezebben merülhetne fel, hogy a Google vagy akár a Meta monopóliumot tart fenn - hiszen a legtöbb szolgáltatásuk a felhasználóik számára ingyenes. De Khan szerint ennél összetettebb a képlet, és a gondolkodására vevő volt Biden elnök is.
Így lehetséges, hogy az FTC most antitröszt-pert indított az Amazon ellen - számolt be az Ars Technica. "Panaszunk kifejti, hogy az Amazon hogyan alkalmaz büntető és kényszerítő taktikákat, hogy jogtalanul fenntartsa a monopóliumát (...), hogyan gazdagítja magát, miközben emeli az árakat, és rontja a tízmilliónyi amerikai család és százezernyi vállalkozás által igénybe vett szolgáltatásokat" - fogalmaz a beadványuk. Mindez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy az Amazon hátrább sorolja azoknak a vállalkozásoknak a termékeit, amelyek máshol olcsóbban árulják a portékáikat - hiszen a webáruház nem csak saját készletet árusít, hanem többszázezer vállalkozás "online kirakataként" is működik. Az FTC azt is kifogásolja, hogy a kereskedőknek "gyakorlatilag muszáj" részt venniük a cég Prime programjában, és ha ezzel együtt az Amazonnal kezeltetik a készletüket, már sokkal drágábban tudnak csak más platformokon üzletelni. Ami a vásárlókat illeti, júniusban az FTC már panaszt emelt amiatt, hogy az Amazon "sötét mintákkal" és más illegális taktikákkal veszi rá őket a Prime-feliratkozásra. Most azt tették szóvá, hogy a keresések találatainál nem a minőség vagy az ár az első, hanem hogy az adott kereskedő fizet-e plusz pénzt az Amazonnak, hogy előrébb kerüljön a listában. A cég vitatja a vádakat, szerintük Khan "a joggal és a tényekkel kapcsolatban" is téved; az Amazon valójában gyorsítja az innovációt, csökkenti az árakat és növeli a vásárlók által elérhető kínálatot.
Az FTC közleménye a "strukturális megoldást" sem tartja kizártnak, ami azt jelentheti, hogy az Amazont feldarabolják - például leválasztják a saját termékeket árusító webáruházukról az általuk üzemeltetett piacteret.
Borítókép: Getty Images/NurPhoto / Contributor)