Az ammónia, a karbonmentes világ egyik lehetséges energiahordozója

2020 / 05 / 17 / Rácz Tamás
Az ammónia, a karbonmentes világ egyik lehetséges energiahordozója
A műtrágyagyártáshoz úgyis kell sok-sok ammónia, márpedig ez az anyag megújuló energiával is gyártható, jól szállítható és raktározható és remekül használható nagy motorok üzemanyagaként.

Nemrég írtunk arról a pályázatról, melyben a brit közlekedési minisztérium díjazott környezetvédelmi szempontokból fontos, érdekes új fejlesztéseket. A tíz nyertes között szerepelt egy projekt, melyben ammóniamotoros tengerjáró hajókat építene egy cég.

És ez nem valami egyedi, új dolog. A sok akkumulátoros elektromos és hidrogéncellás járműfejlesztési projekt mellett valóságos kis csendes forradalom zajlik ezekben az években: az ammónia, mint energiahordozó "kitalálása" az előkövetkező évtizedek nehéz járművei, elsősorban nagy hajói számára.

Az ammónia molekulája egy nitrogénatomból és három hidrogénatomból áll. Az anyagot elsősorban a műtrágyaipar használja, iszonyú mennyiségben, de ez a vegyület energiahordozónak is alkalmas. Folyékony halmazállapotban energiatartalma térfogatarányosan mintegy háromnegyede a gázolajénak és benzinének, de meghaladja a hidrogénét (annak mind 700 barra sűrített, mind folyékony állapotában), etanolét, metanolét, LPG-ét, tömegarányosan pedig nagyjából az LPG szintjén van - az akkumulátoros energiatárolás pedig messze rosszabb mutatókkal rendelkezik. Az ammónia szállítási költsége pedig sokkal-sokkal alacsonyabb a jövő egyik legfontosabb energiahordozójaként emlegetett hidrogénénél.


Az ammónia energiasűrűsége (grafikon: royalsociety.org)

Viszont az ammónia gyártása temérdek CO2 kibocsátásával jár együtt. Ami első hallásra meglepőnek tűnik, hiszen sem a szénnek, sem az oxigénnek nincs köze az ammóniához.

A nitrogént a levegő cseppfolyósításával majd frakcionált desztillációval gyártják, ami energiaigényes művelet. A hidrogén többféle forrásból is származhat, akár ipari melléktermék is lehet, de víz szintén energiaigényes bontásával is gyártható. Az ammónia pedig többnyire az úgynevezett Haber-Bosch eljárással készül, amelyben a nitrogént a hidrogénnel nagy nyomáson és magas hőmérsékleten reagáltatják. Ebben a gyártásban pedig a szükséges energia legnagyobb része jelenleg foszilis energiahordozók elégetéséből származik. A műtrágyagyártás a világ CO2-kibocsátásának két százalékáért felelős és ez az iparág fogyasztja el a világon felhasznált (elégetett) földgáz két százalékát is!

Az ipari szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének tervei között épp ezért kiemelt jelentőséggel szerepel a műtrágyagyártás energetikájának átállítása megújuló energiaforrásokra. Ehhez a változáshoz kapcsolódik az alábbi felismerés folyamata:

  • az ammónia egyre nagyobb arányban megújuló energiával fog készülni;
  • az ammónia energiatartalma elég magas ahhoz, hogy akár motorüzemanyagként használjuk;
  • az ammóniát motorüzemanyagként használva, fosszilis energiahordozókat kiváltva további CO2-emisszió szüntethető meg;
  • mindenki örül!

Azért persze mindez nem ilyen egyszerű. Az ammónia az élővilágra, benne az embereke nézve igen mérgező anyag. Tárolni, szállítani 10-15 bar nyomáson, folyékony állapotban célszerű. Szabályozott égése csak pontosan beállított körülmények között megy végbe. Égésterméke pedig a légkörben számos új problémát okozó nitrogén-oxid. Szerencsére ezzel minddel lehet kezdeni valamit.

A tárolás, szállítás során, főként, ha dokumentált tételekről, nagyobb mennyiségekről (köbméteres nagyságrend) van szó, megfelelő technológiai fegyelemmel ki lehet küszöbölni a balesetveszélyt és nem jelent nagy gazdaságossági kihívást a nyomott tartályokban tartás sem. (Legalábbis annyira, mint más mérgező ipari termékek kezelésénél.) Egy nagy, szűk teljesítmény-tartományban dolgozó hagyományos belsőégésű motornál könnyen be lehet állítani azokat a keverékképzési és gyújtási körülményeket, amelyek a megbízható folyamatos működéshez szükségesek. Az égéstermék pedig katalizátorral pont úgy kezelhető, mint a dízelmotorok kipufogógázainak NOx-tartalmának utókezelésénél, a nitrogén-oxid ártalmatlan oxigénné és vízzé alakítható.

Ezek a körülmények ideálisan megvalósulnak a tengerhajózásban. Az üzemanyag szállítása, átfejtése jól felügyelhető, ipari léptékű, precíz folyamat. A nagy hajómotorok folyamatos üzemben, egyenletes terhelés mellett dolgoznak, ráadásul szinte mindegy nekik, hogy mi ég el az égésterükben. A meglévő konstrukciók könnyen átalakíthatók, áttervezhetők ammónia-üzemre. A kipufogógáz-kezelés pedig annál pontosabban és ellenőrizhetőbben történhet, minél nagyobb és minél kevesebb számú motorról van szó. Ha a világ mintegy másfél milliárd személyautója(!) mind átállna ammóniaüzemre, borítékolhatóak lennének a tankolási balesetek, az üzemeltetésbiztonsági problémákból eredő szennyezések. De a világ mindösszesen 50.000 nagy kereskedelmi hajójánál az üzemeltetési körülmények jóval stabilabbak, az ellenőrizhetőség pedig összehasonlíthatatlanul jobb.


Ammóniamotor teszten a Wärtsilä laborjában

A német MAN-nél készülő, konténerhajókhoz és tankerekhez fejlesztett, egy gázmotor átalakításával készülő kétütemű, SCR-katalizátoros ammónia-motorról részletes leírás olvasható ebben a pdf-ben. Az MAN tervei nem csak a motorról szólnak, hanem a megújuló energiára alapozott komplex új energetikáról, melynek csak egy része az ammónia, mint új energiahordozó. A finn Wärtsilä-nál már tesztelik is az első kísérleti ammóniamotort.

Britek, németek, finnek, esetleg valaki más - vajon ki lesz az első, aki ténylegesen vízre bocsátja a műtrágyaipar átalakulásának köszönhetően megvalósuló első új ammóniamotoros hajót?


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.