Az első napelemes terepjárót csak a napfény hajtja

2023 / 10 / 04 / Bobák Zsófia
Az első napelemes terepjárót csak a napfény hajtja
A Stella Terrát a jármű súlyával kapcsolatos kötöttségek miatt a nulláról kellett megtervezni.

Az Eindhoveni Műszaki Egyetem (TU/e) diákjaiból álló Solar Team Eindhoven elkészítette az első napelemes off-road autót, amely bármilyen nehéz terepen elboldogul, miközben a nap energiája biztosítja a folyamatos energiaellátását. A csapatnak nem ez az első saját tervezésű járműve, de ennek a megépítése jelentette az eddigi legnagyobb kihívást.

A Stella Terra, más napelemes autókhoz hasonlóan, a tetőre és motorháztetőre telepített panelek révén gyűjti be a napfényt és ezáltal akár a töltőállomásoktól és villamosenergia-hálózatoktól távoli tájakon is működőképes marad, persze csak megfelelően napos időben. Az egyetem leírása szerint a jármű körülbelül 630 kilométert tud megtenni egyhuzamban jó időben, maximális sebessége 145 km/h és mindössze 1200 kilogrammot nyom, ami valamivel alatta van egy átlagos utcai terepjárónak, de mivel nem városba, hanem terepre szánták a készítői, ezért a súly tekintetében szigorú kötöttségekkel kellett számolniuk.

Egyfelől az autónak eléggé robosztusnak kell lennie a kiépített utak nélküli területeken való haladáshoz, másrészt elég könnyűnek ahhoz, hogy a napelemek is elegendő energiát biztosítsanak a működéséhez. A problémát a tervezőcsapat egyéni módszerrel oldotta meg: az alkatrészeken át a napelemes rendszerhez tartozó inverterekig mindent személyre szabottan terveztek meg, így egy teljesen egyedülállónak mondható jármű született.

A terepjárót egyelőre Hollandiában tesztelték, de a nehezebb terepeken való ellenállóképességét is igyekeznek felmérni, ezért októberben Marokkóba viszik, ahol teljesen más körülménynek uralkodnak. A helyszínen a köves, homokos talaj és a tűző napfény hatásait is vizsgálják. A tesztutat a tervek szerint ezer kilométer megtétele után a Szaharában fejezik majd be.

A Solar Team Eindhoven a Stella Terra előtt már számos napelemes járművet fejlesztett, így az évek alatt Stella modellekből egy egész család alakult ki, ennek tagjai:

  • a Stella Vita, ami egy tágas "guruló otthon", amely hét méteres hosszával és berendezésével lakhatásra is alkalmas

  • a Stella Vie, ami az első napelemes családi autó

  • a Stella Lux, ami a tervezők szerint több energiát megtermel, mint amennyit felhasznál

  • a Stella Era, ami különleges külsejével sci-fibe illő járműnek tűnik

  • és immár a Stella Terra is, amivel már nem csak a városban lehet autózni

A speciális járművekkel a csapat a napenergiával működő, fenntartható közlekedés lehetőségeit méri fel és demonstrálja. Néhány évente újabb és újabb verziókat fejlesztenek, amelyek mindegyike más szempontból mutatja be a napelemes autók előnyeit. Mivel egy diákokból álló, kísérletező csapatról van szó, a piaci igények nem kötik őket a tervezés során, aminek köszönhetően különleges és rendhagyó példányokat is alkothatnak, az elkészített járművek pedig akár meg is előzhetik korukat és utat mutathatnak más, napenergiával működő közlekedési eszközök tervezői számára.

(Fotó: Solar Team Eindhoven)


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.