A Stella Vita már a legkevésbé sem emlékeztet azokra a járművekre, amiket a napelemes járműveknek rendezett technológiai versenyeken szoktunk látni, hiszen egy teljes értékű lakóbuszról van szó, ami a feltalálók állítása szerint akár napi 730 kilométert is meg tud tenni pusztán napenergia segítségével. A lakóautó tetejét 8,8 négyzetméternyi napelem fedi, a panelek pedig ki is hajthatók, így amikor a jármű éppen nem mozog, akár 17,5 négyzetméternyi napelemmel tölthető a 60 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomag.
Ez az akkumulátorkapacitás már nem csak arra ad lehetőséget, hogy napos időben kocsikázzanak vele egyet, de teljesen feltöltött akkumulátorokkal az autó éjszaka is 600 kilométert tud megtenni, legfeljebb 120 km/h-s sebességgel. A Stella Vitát az energiahatékonyság jegyében teljesen áramvonalasra tervezték, azonban ha a buszt leparkolják, a teteje kihajtogatható, így a beltérben akár állva is kényelmesen el lehet férni. A készítők a lakóautót mini konyhával és zuhanyzóval is felszerelték, emellett ágy is található benne, az autóhoz hasonlóan pedig annak minden felszerelése is a napelemekkel megtermelt energiával működik.
Hogy a koncepció létjogosultságát bizonyítsák, az Eindhoveni Egyetem diákjai vasárnap egy 3000 kilométeres útra indulnak Európában, amelynek keretében Brüsszel, Párizs és Madrid érintésével érkeznek majd meg a célállomásként kijelölt Tarifába, várhatóan október 15-én.
Bár arról egyelőre nincs hír, hogy a Stella Vitából többet is gyártanának, ugyanakkor ha valaki napelemmel tölthető autót szeretne magának, már a közeljövőben is több lehetőség közül válogathat: ahogy arról korábban beszámoltunk, a Lightyear és az Aptera is jövőre készül boltokba küldeni a saját napelemes autóját, ha pedig csak városi közlekedéshez keresnénk praktikus megoldást, akkor a Squad Mobility kisautója lehet az alternatíva, aminek a tervek szerint szintén 2022-ben indul a gyártása.
Az utóbbi időben számos ötlet született arra, hogyan lehetne a közlekedést zöldebbé tenni, ami 2016-os adatok szerint több mint 16%-ban járul hozzá a klímaváltozás elsőszámú kiváltó okának számító szén-dioxid-kibocsátáshoz. Norvégiában nemrég állt szolgálatba az első, teljesen elektromos hajtású teherhajó, a Rolls-Royce néhány napja egy villanyhajtású repülőt mutatott be, de ezeken túlmenően is mind a teherszállítás, mind a légi közlekedés tekintetében számtalan ötlet látott már napvilágot arra, hogyan lehetne akkumulátorokkal vagy hidrogén üzemanyagcellákkal kiváltani a belső égésű motorokat.
(New Atlas, Fotó: Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)