A napelemes lakóautóval akár 730 kilométert is utazhatunk naponta

2021 / 09 / 19 / Bobák Áron
A napelemes lakóautóval akár 730 kilométert is utazhatunk naponta
A napelemes járművek évtizedeken keresztül inkább technológiai érdekességek voltak, mint hétköznapi használatra is alkalmas termékek, de az utóbbi időben ez a helyzet egyre inkább megfordulni látszik: a közeljövőben két gyártó is olyan autóval lép piacra, ami napelemekkel termeli meg a működéséhez szükséges energiát (vagy legalábbis annak egy részét), nemrég pedig az Eindhoveni Műszaki Egyetem diákjai álltak elő egy olyan lakóautóval, ami teljes egészében a napfényből nyert energiával működik.

A Stella Vita már a legkevésbé sem emlékeztet azokra a járművekre, amiket a napelemes járműveknek rendezett technológiai versenyeken szoktunk látni, hiszen egy teljes értékű lakóbuszról van szó, ami a feltalálók állítása szerint akár napi 730 kilométert is meg tud tenni pusztán napenergia segítségével. A lakóautó tetejét 8,8 négyzetméternyi napelem fedi, a panelek pedig ki is hajthatók, így amikor a jármű éppen nem mozog, akár 17,5 négyzetméternyi napelemmel tölthető a 60 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomag.

Ez az akkumulátorkapacitás már nem csak arra ad lehetőséget, hogy napos időben kocsikázzanak vele egyet, de teljesen feltöltött akkumulátorokkal az autó éjszaka is 600 kilométert tud megtenni, legfeljebb 120 km/h-s sebességgel. A Stella Vitát az energiahatékonyság jegyében teljesen áramvonalasra tervezték, azonban ha a buszt leparkolják, a teteje kihajtogatható, így a beltérben akár állva is kényelmesen el lehet férni. A készítők a lakóautót mini konyhával és zuhanyzóval is felszerelték, emellett ágy is található benne, az autóhoz hasonlóan pedig annak minden felszerelése is a napelemekkel megtermelt energiával működik.

Hogy a koncepció létjogosultságát bizonyítsák, az Eindhoveni Egyetem diákjai vasárnap egy 3000 kilométeres útra indulnak Európában, amelynek keretében Brüsszel, Párizs és Madrid érintésével érkeznek majd meg a célállomásként kijelölt Tarifába, várhatóan október 15-én.

Bár arról egyelőre nincs hír, hogy a Stella Vitából többet is gyártanának, ugyanakkor ha valaki napelemmel tölthető autót szeretne magának, már a közeljövőben is több lehetőség közül válogathat: ahogy arról korábban beszámoltunk, a Lightyear és az Aptera is jövőre készül boltokba küldeni a saját napelemes autóját, ha pedig csak városi közlekedéshez keresnénk praktikus megoldást, akkor a Squad Mobility kisautója lehet az alternatíva, aminek a tervek szerint szintén 2022-ben indul a gyártása.

Az utóbbi időben számos ötlet született arra, hogyan lehetne a közlekedést zöldebbé tenni, ami 2016-os adatok szerint több mint 16%-ban járul hozzá a klímaváltozás elsőszámú kiváltó okának számító szén-dioxid-kibocsátáshoz. Norvégiában nemrég állt szolgálatba az első, teljesen elektromos hajtású teherhajó, a Rolls-Royce néhány napja egy villanyhajtású repülőt mutatott be, de ezeken túlmenően is mind a teherszállítás, mind a légi közlekedés tekintetében számtalan ötlet látott már napvilágot arra, hogyan lehetne akkumulátorokkal vagy hidrogén üzemanyagcellákkal kiváltani a belső égésű motorokat.

(New Atlas, Fotó: Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)

További cikkek a témában:

Hatalmas tengerjáró vitorlást tervezett egy svéd cég Az Oceanbird alig kisebb, mint egy átlagos konténerszállító-hajó, viszont 90%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki.

Hidrogénes, akkumulátoros vagy trolikamionoké a jövő? Az elektromos autók már itt vannak, a dízel kocsikat kitiltás réme fenyegeti számos európai városból, de vajon mi lesz a kamionokkal?

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.