Az első szuperszonikus repülőgép-hajtómű, ami teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal működik

2023 / 01 / 02 / Bobák Zsófia
Az első szuperszonikus repülőgép-hajtómű, ami teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal működik
A Boom Supersonic gépével, az Overture-rel a szuperszonikus utasszállítás új korának eljövetelét ígéri és a hozzávaló hajtóművet is bemutatták.

A Boom Supersonic néhány évvel ezelőtt bemutatott Overture repülőgépe lehet egyike az első gépeknek, amelyek visszahozzák a Concorde-ok korát, vagyis azokat az időket, mikor a London-New York utazás csak nagyjából három órát vett igénybe. A szuperszonikus sebességgel történő utazás a huszonegyedik században nem feltétlenül lesz ugyanolyan gyors, mint régen: azt még a Boom Supersonic sem ígéri, hogy szárazföld felett a hangsebességnél gyorsabban repülhetnek a gépeik, erre valószínűleg csak az óceán felett nyílik lehetőség, ahol 1.7 Mach-al haladhatnak majd, míg a Concorde-ok elérték (általában szintén vízfelületek fölött) a 2 Mach-ot is. A szuperszonikus utasszállítás azonban így is jócskán lerövidítheti a levegőben töltött idő hosszát és új lehetőségeket nyit meg a légitársaságok és utasok előtt.

Az Overture egy szempontból a Concorde-oknál is különlegesebb alternatívát kínál a hagyományos repülőgépekkel való közlekedés helyett: a nagy sebesség és nagy fogyasztás ellenére környezetbarát módon valósítja meg az utasszállítást. A vállalat a géphez készülő Symphony hajtóművet úgy tervezte meg, hogy teljes mértékben fenntartható repülőgép üzemanyaggal (SAF) tudjon üzemelni, valamint minél költséghatékonyabb legyen. A Boom a Florida Turbine Technologies (FTT) céggel, a GE Additive-vel és a StandardAeróval együttműködésben fejlesztette ki a motort, amivel egy "gazdaságilag és környezeti szempontból fenntartható szuperszonikus gépet" tudnak biztosítani az ügyfeleiknek.

A hajtóművet a többi turbóventilátoros sugárhajtóműtől eltérő módon a Boom által tervezett speciális beömlőnyílással látták el és úgy alakították ki, hogy a szokottnál alacsonyabb zajszintet generáljon haladás közben. A Symphony emellett nem rendelkezik utánégetővel, egészen könnyű súlyú és a leírás szerint a karbantartásának egyszerűsége miatt 10%-kal olcsóbbá teszi a repülőgép üzemeltetési költségeit. A Boom Supersonic a hajtómű gyártását 2024-ben tervezi elkezdeni és az első repülési tesztre az Overture részeként 2027-ben kerülhet sor.

(Fotó: Boom Supersonic)

Így fog kinézni a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe Immár nyolc éve annak, hogy az amerikai Boom Supersonic alapítói a fejükbe vették, hogy a Concorde nyomdokain haladva megalkotják az újgenerációs szuperszonikus utasszállító repülőgépet, amelynek végleges dizájnjáról két nappal ezelőtt, a Farnborough-i Nemzetközi Légibemutatón rántották le a leplet.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.