Így fog kinézni a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe

2022 / 07 / 21 / Bobák Áron
Így fog kinézni a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe
Immár nyolc éve annak, hogy az amerikai Boom Supersonic alapítói a fejükbe vették, hogy a Concorde nyomdokain haladva megalkotják az újgenerációs szuperszonikus utasszállító repülőgépet, amelynek végleges dizájnjáról két nappal ezelőtt, a Farnborough-i Nemzetközi Légibemutatón rántották le a leplet.

A Boom Supersonic eddig az Overture tavalyelőtt bemutatott lekicsinyített változatával, az XB-1-gyel végzett kísérleti repüléseket, ám 26 millió órányi szoftveres szimuláció lefuttatása és öt szélcsatornás teszt után elérkezettnek látták az időt, hogy véglegesítsék az utasszállító formatervét is, amely a tervek szerint minimum 65, de akár 80 utas szállítására is alkalmas lesz.

A repülőgép a cég közleménye szerint mind aerodinamikailag, mind teljesítményben sokat fejlődött a korábbi tervekhez képest, és a szuperszonikus sebesség ellenére zavaróan hangos sem lesz. Ez utóbbira garancia, hogy a repülőgép szárazföld felett csak nagyjából hangsebességgel - de azt nem átlépve - fog repülni, a maximális, 1,7 machos sebességet pedig csak nyílt víz felett éri el. Ennek érdekében a repülőgépet négy hajtóművel szerelik fel, amelyek az ígéretek szerint úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) fognak működni, így az Overture elméletben nettó zéró karbonkibocsátású lesz. A fogyasztás minimalizálása érdekében a gépet úgy tervezték meg, hogy a törzse hátrafelé enyhén szűküljön, a légellenállás minimalizálásával ugyanis jelentős mennyiségű üzemanyagot lehet megspórolni.

A honlapon található gyári adatok szerint az Overture 7867 kilométeres hatótávval rendelkezik majd, a korábbi hírek szerint pedig a London-New York távolságot mindössze 3,5 óra alatt képes lesz megtenni. Bár a Boom Supersonic korábban azt ígérte, hogy a repülőgép hatótávja jócskán felül fogja múlni a Concorde-ét, ez a jelek szerint csak részben valósult meg, hiszen a francia-angol koprodukcióban készült repülőgép nagyjából 7200 kilométert tudott megtenni egyhuzamban.

Bár az Overture a tervek szerint csak 2029-ben fog elkészülni, az érdeklődés már most is igen nagy iránta, hiszen többek között a Virgin Atlantic és japán legnagyobb légitársasága, a Japan Airlines is leadott már előrendelést a repülőgépre. Sőt, a Boom Supersonic friss közleménye szerint a koncepció már a hadsereg figyelmét is felkeltette, hiszen az Overture végleges változatával együtt azt is bejelentették, hogy megállapodást kötöttek a világ egyik legnagyobb hadiipari beszállítójával, a Northrop Grummannal, akik "speciális változatokat" fognak gyártani a gépből az Egyesült Államok és szövetségesei számára.

(Fotó: Boom Supersonic)

Nemsokára indulnak a szuperszonikus gépek tesztjei: gyakrabban repülhetnek szárazföld felett is Az Egyesült Államokban nem törölték el az 1973 óta érvényben lévő tiltást, de megkönnyítették, hogy tesztrepüléseket ne csak az óceánok felett lehessen végezni.


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.