Az Euro 7 2025-re üzletileg megölheti a sima belsőégésű motoros autókat

2020 / 12 / 11 / Rácz Tamás
Az Euro 7 2025-re üzletileg megölheti a sima belsőégésű motoros autókat
Az EU szigorít, az autógyártók pedig úgy csinálnak, mint akik nem értik, hogy a cél pont a belsőégésű motoros autók korszakának lezárása.

Az Európai Unió szerdán közzétette az európai közúti közlekedéssel kapcsolatos környezetvédelmi stratégiai céljait. Eszerint 2030-ig legalább 30 millió elektromos, pontosabban zéró emissziós autót szeretnének látni Európa útjain (ez a járműállomány csaknem 10%-a), 2050-re pedig már nagyjából az összes új autónak, busznak, teherautónak CO2-kibocsátás-mentesnek kellene lennie.

A stratégia megvalósításának legkézzelfoghatóbb eleme a jelenlegi Euro 6d kibocsátási előírásokat leghamarabb 2025-ben leváltó Euro 7 szabvány. Az autógyártók viszont nagyon meglepődni látszanak az új emissziós normák számainak hallatán.

Mint mondják, a NOx-kibocsátásra vonatkozó új, 30 mg/km-es érték a jelenlegi mérőeszközök mérési hibahatárán belül van, tehát gyakorlatilag nullára kellene csökkenteni a nitrogén-oxid-tartalmat a kipufogógázban, ha a tűrésen biztosan belül akarnak maradni. (A jelenlegi határérték 80 mg/km, a mai szabványos műszerek hibahatára pedig 34,4 mg/km.)

Problémát jelent az EU közlekedési szakértői által szorgalmazott valós üzemben használati mérési szabványának (RDE, Real Driving Emission Test) kiterjesztése szélsőséges üzemeltetési körülményekre. Ha a belsőégésű motoros autóknak extrém hidegben vagy melegben, súlyos vontatmányt húzva vagy erőteljes hegymenetben is teljesíteniük kell a szigorú kibocsátási normákat, az autógyártók szerint szenvedő, erőlködő, kínkeservesen vánszorgó autókra számíthatnak a vásárlók.

A legolcsóbb autók sokkal drágábbak lesznek

Paradox módon az új normáknak pont a legkisebb, legolcsóbb autók nem fognak tudni megfelelni. Ahogy a Volkswagen egyik mérnöke névtelenül nyilatkozott: az Euro 7 életbe lépése után egy Polót már nem fognak tudni még 15 ezer euróért sem odaadni a vevőknek - márpedig ez 5,3 millió forint, egy kisautóért. A hagyományos autókból örökre száműzni kell az olcsó kézi váltót, hogy egy kibocsátás-csökkentésre beállított automatával helyettesítsék. A vezetési élmény jó része is odalesz, az emisszió minimalizálására ügyelő elektronika folyamatosan visszafogja majd a motort, "az autó úgy fog viselkedni, mintha be lenne nyugtatózva", mondja a fent említett mérnök.

Konnektoros hibridrendszerrel persze meg lehet oldani, hogy az elektromos segédhajtás elkenje a belsőégésű motor kibocsátási értékeit, de ez az extra technika szintén megemeli az autók árát. A szakember szerint a szigorítás átmenetileg paradox módon a kibocsátás-csökkentési célok ellen hathat, ugyanis valószínűleg sok autótulajdonos dönt majd úgy, hogy nem cseréli le drága elektromos vagy plug-in, pláne drága és vacak új hagyományos technikájú autóra régi kocsiját, hanem azt tartja meg és használja tovább.

Az autógyártókat tömörítő érdekvédelmi szervezet, az ACEA egy közleményt is kiadott az Euro 7-tel kapcsolatban, melyben egyrészt sérelmezik, hogy még nem ismerhették meg az új norma összes célértékét, ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a szigorítás veszélyezteti az autógyártók belsőégésű motorokat illető fejlesztéseit, pontosabban azok üzleti megtérülését is. Zárszavukban pedig azt jelzik, hogy a szigorítások árát végső soron az autóvásárlók fogják megfizetni, már persze akkor, ha egyáltalán lesznek olyan belsőégésű motoros autók, amelyek képesek teljesíteni az előírásokat.

Nem hangzik jól, de hát végülis pont ez a cél

Az autógyártók álláspontja érthető, ugyanakkor elég nehéz azzal vitatkozni, hogy ha a cél az elektromos illetve zéró emissziós mobilitás arányának növelése a közlekedésben, akkor a hagyományos technika arányát így vagy úgy, de csökkenteni kell. Arra viszont érdemes felkészülnünk, hogy az elektromos mobilitás korszakába való átmenet idején bizony a legolcsóbb autók egyre drágábbak, a tisztán benzines vagy dízel autók pedig egyre lomhábbak, egyre vacakabbak lesznek.

(Forrás: Automotive News)

Ez is érdekelhet:

 

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.

Jövőre talán már nálunk is lehet hidrogénautót venni, bár tankolni csak egy vagy két helyen fogjuk tudni Az új Toyota Mirai értékesítése jövőre indul Európában. Amint lesz magyar hidrogénkút, az importőr a hazai piacon is bemutatja a kocsit.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.