Hogy ezt az ellentmondásos helyzetet feloldják valahogy, az Európai Űrügynökség szakemberei megépítették a kis méretű, mindössze harminc centis, de robosztus OPS-SAT-ot, az első műholdat, melyet direkt kísérletezés céljára hoztak létre. Az OPS-SAT alacsony költségvetéssel készült, viszont strapabíró külsővel rendelkezik, így kevésbé kell félteni a felmerülő problémás szituációktól. A fedélzetén utazik az a szuperszámítógép, mely tízszer olyan erős, mint bármelyik eddigi űrben használt gép. Az akció célja annak demonstrálása, hogy mennyire meg tudja növelni az irányítás hatékonyságát a jövőben a számítógépes technika fejlődése.
A repülő laboratórium nem csak az ESA kutatóinak nyújt lehetőséget a kísérletezésre, bárki beszállhat a játékba, csak jelentkezni kell az ügynökség munkatársánál, David Evansnél.
Természetesen a feladat igényel némi hozzáértést, de nem szükséges hozzá az űrkutatásokkal kapcsolatos előzetes tapasztalat. A lényeg, hogy a szélesebb közönség bevonása a kutatásokba és az együtt gondolkodás más területekről érkező szakértőkkel lehetőséget ad a szoftverekkel és innovációkkal való bátrabb kísérletezésre, és fejlesztésre. A misszióért felelős németországi SMILE lab kontrollálja a műholdat, a résztvevők pedig minden fedélzeti eszközhöz és szoftverhez hozzáférést kapnak. A tervezett kutatások magukban foglalják:
A 2013-ban meghirdetett kísérletre már több mint száz cég jelentkezett összesen tizenhét országból, de az OPS-SAT-ot most decemberben, néhány napja lőtték fel, Francia-Guayanából, a Cheops teleszkóppal együtt. A kutatás egyik vezetője, David Evans elmondta:
„A projektek lehetőséget kapnak rá, hogy az innovációkat repülés közben teszteljék. Az ESA nem fog beleavatkozni a dolgokba, csak később végzi el a kiértékelést.”
Az OPS-SAT misszió még egy meglepetést tartogat. A projekt vezetői versenyt hirdettek a rádióamatőröknek, hogy befoghassák a műhold jeleit. Mikor az OPS-SAT megérkezése után pályára állt, és kinyitotta a napelemeit, megkezdte az ultramagas frekvenciájú (UHF) jelek sugárzását, melyet egy nyílt forráskódú szoftver segítségével bárki befoghat és dekódolhat. Akármilyen rádiót lehet használni, amilyen van otthon az embernek és amit a GNURadio támogat. Az Űrügynökség által biztosított applikációs eszköztárhoz tartozik egy vevőállomás, egy demodulációs adatfolyam gráf, és egy GUI telemetriát használó munkafelület, mely valós időben dekódolja az űrből érkező adatcsomagokat. Az első három rádiós, akinek sikerül befognia a jelet, exkluzív meghívót kap a 2020 márciusában megrendezett Experimenters Day-re, valamint körbevezetik az ügynökség darmstadti vezérlőközpontjában. Az applikációkat innen lehet letölteni: https://github.com/esa/gr-opssat. Akit érdekel a dolog kezdjen neki hamar, mert már december 18-án jelentették az Űrügynökség Facebook oldalán, hogy megérkeztek az első sikeres jelbefogásról szóló információk.
(Forrás: Space.com, Fotó: Flickr/encouragement, National Museum of USAF)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR