Az ESA videójában Andreas Mogensen, dán űrhajós kalauzolja körbe a nézőket a Nemzetközi Űrállomáson, hogy megmutassa, hol töltötte ő, és még sok más asztronauta is a több hónapig tartó misszióját, amelynek keretében tudományos munkákat végeznek az űrbeli laboratóriumokban. A felvételt Mogensen, aki az Expedition 70 küldetés parancsnokaként szolgált szeptembertől kezdve, a küldetés legvégén készítette, mielőtt a Spacex Crew Dragon űrkapszulája hazaszállította volna őt és társait a Földre. Az Expedition 70, pontosabban a kicsivel korábban kezdődő Huggin-misszió alatt Mogensen 30 európai és ennél is több nemzetközi tudományos projektben vett részt, többek között egy új víztisztító membrán működését tesztelte, a hosszú űrutazásoknak az immunrendszerre gyakorolt hatását vizsgálta és egy kísérleti módszert próbált ki az alvás-ébrenlét ciklus szabályozására.
Az ISS-t bemutató túra alatt a tudományos modulok, például a Kubik inkubátornak helyet adó Columbus modul meglátogatása mellett körbevezet minket az űrállomás konyhájában, amelyet első látásra nem nagyon lehet megkülönböztetni a többi helyiségtől, csak egy lehajtható asztal árulkodik róla, hogy az űrhajósok itt fogyasztják az ebédjüket és “átrepül” az ISS ablakához is, ahol a Földre és a Canadarm2 robotkarra nyílik remek kilátás. Ezután következik a PMM (Leonardo Permanent Multipurpose Module), ahol extra felszereléseket és a hulladékot tárolják az űrhajósok, majd Mogensen áthalad egy szűkös átjárón, ami az űrállomás orosz szegmensébe vezet. Ebben a szegmensben az első modul az FGB (Zarya), ami tárolóként funkcionál és ami az ISS legelső modulja volt az állomás építése során. Ezután következik az MLM (Nauka) tudományos laboratórium, amelynek végén dokkolnak a Szojuz, illetve Progressz űrhajók, a belső részben pedig a modul utolsó szakaszában jelenleg felszereléseket tárolnak. Ahogy a túra során, különösen az utolsó részben, Mogensen visszafelé tartó útján jól látható, az ISS belseje meglehetősen zsúfolt és komplikált környezet és annak ellenére, hogy 108 méteres szélességével és 74 méteres hosszával valójában elég nagy méretű, de a berendezések miatt kevés helyet biztosít az űrhajósok számára.
A Nemzetközi Űrállomást 1998-ban kezdték építeni és az első legénység 2000-ben érkezett a fedélzetre. Azóta több mint 270 ember fordult meg az állomáson, ami kanadai, amerikai, európai, japán és orosz együttműködésben működik. A kínai taikonauták viszont nem látogathatják az ISS-t, ezért Kína saját állandó űrállomást épített fel nemrégen és a Tienkongon azóta is folyamatosan dolgoznak az űrhajósok.
(Fotó: D. Ducros/ESA)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR