Az ITER még el sem készült, de a vákuumkamrát máris javítani kell

2023 / 07 / 14 / Bobák Zsófia
Az ITER még el sem készült, de a vákuumkamrát máris javítani kell
Kiemelték a leendő kísérleti fúziós reaktor vákuumkamrájának hatos szektorát, hogy megoldják a méretbeli hibákkal és a hőpajzs vezetékeivel kapcsolatos problémákat.

A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER) régóta készül a franciaországi Cadarach-ban és az eredeti tervek szerint már két év múlva, 2025-ben sor került volna az első plazma begyújtására és 2035-ben a deutériummal és tríciummal zajló kísérletek kezdetére. Hogy sikerül-e tartani ezeket az időpontokat, az viszont kérdéses, mivel a bonyolult fejlesztési és építési munkák során időnként nem várt fennakadások és problémák merülnek fel, aminek korrigálása további halasztással jár.

Ez a helyzet a vákuumkamra egyik szegmensével is, amelyet már beemeltek abba az üregbe, ahol a tokamak végleges összeállítására kerül sor. A modullal kapcsolatban méretbeli hibák detektálása miatt indítottak vizsgálatokat, valamint a kamra védelmét ellátó hőpajzs állapota is aggodalomra adott okot, mivel egy, még nem beépített részén a borításnak korrózióra utaló jeleket fedeztek fel. Az ITER Szervezet főigazgatója, Pietro Barabaschi a szegmens kiemelése mellett döntött, hogy a potenciálisan károsodott részeket ki tudják cserélni rajta, ezért az eleve rendkívüli precizitást igénylő beemelési folyamatot "visszafelé" újra meg kellett ismételni.

Az ITER Szervezet beszámolója szerint egyáltalán nem úgy tervezték az összeszereléshez szükséges alkatrészeket, hogy egy ehhez hasonló emelési folyamatot is meg tudjanak valósítani velük, de ennek ellenére mégis sikerült ugyanazokkal az eszközökkel kivitelezni a munkát. Az emeléshez több mint 100 különböző lépésből álló folyamatot terveztek a mérnökök, aminek egyik legfontosabb része az 1350 tonnás struktúra tömegközéppontjának meghatározása volt, amit a vákuumkamra szektorának és a hozzá tartozó torodiális mágnesektekercsek kombinációjának a figyelembevételével számítottak ki.

A folyamatot végül július 4-én indították el és sikerült komolyabb gond nélkül kivitelezni, a modul pedig immár egy másik csarnokban várja a további sorsát. A szétszerelését már megkezdték, a későbbiekben pedig eltávolítják a torodiális tekercseket és a hővédő réteget is. A javítást csak ezután lehetséges elvégezni. A hatos szektor útját az ITER Szervezet videójában kísérhetjük végig.

(Fotó: ITER Organisation)


Tisztelt Cégvezető! Vegyen részt 5 perces üzleti felmérésünkben, és garantáltan 30 000 Ft értékű online marketing szolgáltatást kap ajándékba.
Emellett 2025. október 22-én további három, egyenként 100 000 Ft értékű marketingcsomagot is kisorsolunk a résztvevők között.
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Ilyenkor tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és kiélvezni a szabadban eltöltött időt.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.