Az önvezető járművek fejlesztése során eddig főként a technológiai kihívásokról és közlekedésbiztonsági szempontokról esett szó, arról viszont kevesebbet hallani, hogy mi történik akkor, amikor a sofőr is csak egy utas lesz a kocsiban. Hogyan alakul át az autók belseje, amikor már nem a vezetés lesz a fő szempont?
Bár egyes gyártók, mint a Tesla, egyelőre konzervatív megközelítést alkalmaznak - a Tesla nemrég bemutatott robottaxijának, a Cybercabnek a belseje például még pont olyan, mint bármelyik hagyományos Tesláé, csak éppen kormány és pedálok nélkül - a 3-as, 4-es és 5-ös szintű önvezető rendszerek elterjedésével együtt várhatóan az autók utastere is látványosan átalakul majd. Az LG által nemrég bemutatott Digital Cockpit Gamma koncepció már előrevetíti azt a jövőt, ahol az autózás élménye már nem kizárólag a vezetésről, sokkal inkább a produktivitásról és a kikapcsolódásról szól.
A dél-koreai technológiai óriás három pillérre építette fel újgenerációs utasterét, amely a moduláris kialakításának köszönhetően bármilyen autóba integrálható. A rendszer szíve egy 12,3 colos OLED kijelző, a Vision Display, amely nemcsak futurisztikus megjelenést kölcsönöz az utastérnek, de a vezető számára is biztonságosabbá teszi az informacióhoz jutást, ugyanis az átlátszó kijelző közvetlenül a szélvédő előtt jeleníti meg a navigációs adatokat, a sebességet, és egyéb fontos információkat. Ezt egészíti ki egy innovatív, 14,2 colos P-OLED képernyő, amely szükség szerint előgördül a középkonzolból, majd diszkréten eltűnik, ha nincs rá szükség.
Az intelligens digitális interfész (HMI) a Digital Cockpit lelke, amely a mesterséges intelligenciát is bevetve teremti meg a jármű és az utasok közötti zavartalan kommunikációt, a multimodalitásnak köszönhetően pedig az érintésérzékeny kijelzők mellett hanggal és kézmozdulatokkal is vezérelhető. A HMI legérdekesebb eleme a kormányba épített hajlított OLED kijelző, ami lehetővé teszi a multimédia és a járműalkalmazások egyszerű kezelését, a haptikus visszajelzésnek köszönhetően pedig intuitívan használható. Az intelligens asszisztens a sofőr és az utasok személyre szabott kiszolgálására is képes. Például, ha a rendszer álmosságot észlel, felajánlja a vezetőnek, hogy rendeljen kávét a legközelebbi kedvenc kávézójából, amelyet ujjlenyomat-azonosítással azonnal ki is fizethet.
A koncepció harmadik pillére a "Connectivity & Content" modul, ami az 5G-adatkapcsolatot biztosító antenna és az LG webOS platformja segítségével egy modern szórakoztatóközponttá változtatja az utasteret. Az 5G révén az utasok egész úton élvezhetik a nagy sebességű internetkapcsolat előnyeit, így akár nagy felbontású videókat is streamelhetnek vagy élő műsorokat is nézhetnek utazás közben. A megoldás arra is lehetőséget ad, hogy az utasok megosszák egymással a képernyőjük tartalmát, a gesztusfelismerő technológia segítségével pedig kézmozdulatokkal állíthatják a hangerőt vagy böngészhetik a tartalmakat. Az LG algoritmusára épülő belső megfigyelőrendszer itt is hasznos funkciókat nyújt, például képes arra, hogy megállítsa a médiatartalmakat, ha azt érzékeli, hogy az utas éppen a telefonját nézi.