Felmérésük során több mint tízezer felhasználót és senior üzleti vezetőt kérdeztek az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, Mexikóban és Brazíliában. A kutatás a FinTech-kel kapcsolatos tapasztalatokat, a FinTech-megoldások jövőjét és a kiberbiztonsági szokásokat vizsgálta.
Mivel a lezárások hatására életünk számos területe átkerült az online térbe, így várható volt, hogy a FinTech alkalmazásokat is többen használják majd. Az ESET felmérésének fogyasztói szegmenséből kiderült, hogy globálisan a felnőtt fogyasztók ötvenegy százaléka minimum egy, maximum öt különböző FinTech alkalmazást használ, ideértve a digitális pénztárcákat, a költségvetés-tervező alkalmazásokat és a virtuális bankokat. A bankolási szokások a megkérdezettek mindössze egyharmadánál (harminchárom százalék) maradt változatlan a koronavírus miatti lezárások idején.
Noha a FinTech alkalmazások használata nőtt, világszerte azonban mindössze a fogyasztók fele (negyvenkilenc százalék) telepített minden eszközére biztonsági szoftvert, így a másik felük védtelen a pénzügyeiket célzó kibertámadásokkal szemben.
Negyvenkét százalékuk nem használ jelszókezelőt,
amely segítene az erős és egyedi jelszavak létrehozásában, illetve a hitelesítő adatok kitöltésének és a brute force-támadások megakadályozásában. A kiberbiztonság terén a fogyasztók továbbra sem elég tudatosak, így például nyilvános WiFi hotspotokhoz csatlakozva hajtanak végre pénzügyi tranzakciókat. A FinTech alkalmazások használatának elterjedésével azonban az is elengedhetetlen, hogy a kiberbiztonsági gyakorlatok lépést tartsanak ezzel – ellenkező esetben úgy a magánszemélyek, mint a vállalkozások is kiszolgáltatottá válnak a támadásoknak.
A FinTech a vállalkozások mindennapjait is megkönnyíti, hiszen a technológia számos előnnyel jár: többek között kevesebb költséget, könnyű használatot és a piacra történő egyszerűbb belépést kínál. A vállalkozások döntő többsége (nyolcvanegy százalék) szerint a koronavírus-járvány még szükségesebbé tette a pénzügyek fokozott védelmét. Ennek ellenére csaknem egyharmaduk (huszonnyolc százalék) nem fektet be eleget a pénzügyek védelmének megerősítését célzó új technológiákba, vagy legalábbis nem tudatosan.
Ami a jövőbeli terveiket illeti, a senior üzleti vezetők több mint kétharmada (hatvannyolc százalék) arra számít, hogy vállalataik FinTech-befektetései növekedni fognak a 2021-es és 2022-es évben. A vállalkozások több mint fele már online fizetésfeldolgozó és könyvelési megoldásokat használ pénzügyeinek kezeléséhez, harmaduk pedig fontolgatja a szabályozási technológia (RegTech), a bankfiók nélküli bankok és a biztosítási technológia (InsurTech) alkalmazását. A kutatása egyúttal összegzi az üzleti működést világszinten átalakító különböző pénzügyi technológiákat:
A senior üzleti vezetők negyvenöt százaléka szerint az online fizetésfeldolgozók hozzájárulhatnak a profitnöveléshez, ezáltal segítve a vállalatokat a talpra állásban egy kedvezőtlen, megpróbáltatásokkal teli év után. A fogyasztók a világjárványt követően is többet vásárolnak majd online, vagyis a kiskereskedőknek több pénzügyi tranzakciót kell feldolgozni, amihez megfelelő és biztonságos technológiára lesz szükségük.
A fenti példák jól szemléltetik, hogy a világon egyre több helyütt, és egyre többféleképpen alkalmaznak pénzügyi technológiát, ez a tendencia a globális üzleti életben pedig tovább növekszik majd az elkövetkező években, ezért minden eddiginél fontosabbá válik ezen pénzügyi megoldások megfelelő védelme.
(Forrás: ESET, fotó: Getty Images Hungary)