Az új Flight Simulator szó szerint bevisz minket egy hurrikán belsejébe

2020 / 08 / 31 / Perei Dóra
Az új Flight Simulator szó szerint bevisz minket egy hurrikán belsejébe
Az új Microsoft Flight Simulator játékosai hivatásos viharvadászok bőrébe bújhattak múlt héten, a szimulátor bemutatásakor, merthogy testközelből, valós időben követhették nyomon a Laura nevű hurrikán pusztítását Texas és Louisana között.

A tesztelők előbb a Golf-áramlat fölé repültek, majd egyenesen a tornádó közepébe szálltak. Mindez egyszerre demonstrálta számukra az új Flight Simulator nagyszerűségét, na és persze Laura semmihez sem fogható erejét. A játékosok közvetlenül szembenéztek a viharral a tornádó közepén, majd elrepültek a szélekig, illetve olyan magasságokba is felemelkedtek, ahol fokozottan fennállt a repülőgép leállásának veszélye. Egy YouTube-felhasználó bemutatta a Laura hurrikánon való átrepülés virtuális élményét, vagyis, hogy mennyire jól ábrázolják a viharfelhő-formációkat a játékban:

Hogy valós idejű időjárástérképet mutathassanak a felhasználóknak, a Microsoft szövetségre lépett a svájci Meteoblueval: a cég meteorológiai jellemzők szerint úgymond kétszázötven 'dobozba' sorolja a világ tájegységeit, és mindegyiknél külön-külön mérik a hőmérsékletet, légnyomást, valamint sok minden mást. Míg az időjárási adatok eredetileg csak a repülőterek virtuális pilótáira korlátozódtak, a Flight Simulator most hihetetlen pontossággal reprezentálja a valós időjárási eseményeket.

"A Laura hurrikán gyönyörű látványt nyújtott, modelljeink segítségével pedig már napokkal a megjelenése előtt kiszámítottuk érkezésének időpontját" - magyarázza a The Verge munkatársának Mathias Müller, a Meteoblue társalapítója.

Hozzátette: nagyon örül, hogy immáron valós idejű meteorológiai adatok is a Flight Simulator részét képezik. Munkatársaival hosszú utat jártak be, mire sikerült beintegrálniuk a rendszerbe egy ekkora mennyiségű adathalmazt, plusz menet közben több váratlan problémát is meg kellett oldaniuk. A jövőben szeretnék kibővíteni a szolgáltatást további időjárással kapcsolatos paraméterekkel, de a fejlesztések rendkívül összetettek és időigényesek.

Aki most hall először a a Flight Simulatorról, annak elsőre furcsa lehet, hogy mi köze egyáltalán a Microsoftnak a repüléshez. Voltaképpen semmi, mégis egyfajta csúcsprojektet érthetünk alatta, ahol összeér a Microsoft mesterséges intelligencia-platformja, valamint térkép- és felhőszolgáltatása. Az új fejlesztés aligha készülhetett volna el, ha tárhelyet kell foglalnia, hiszen az egész világot mégsem sűríthetjük egy hatalmas mennyiségű terabájtba. Ám mivel a Microsoft a mesterséges intelligencia és a felhő területén is komoly eredményeket tudhat magáénak, számukra nem jelentett problémát az, hogy valós időben valós, részletes környezetet generáljanak. Az adaptive streaming technológiának köszönhetően

a szimuláció sosem fut teljes egészében, mindig csak az aktuális terepre vonatkozó adatokat hívja le a felhőből, amiket aztán az MI azonnal hiperrealisztikus tájjá alakít.

Magyarán a gépigény mellett az internetkapcsolat minősége sem másodrendű dolog. Érdekesség, hogy a Microsoft a Flight Simulatort részben arra használta, hogy funkciót adjon az egyébként kihasználatlan Big Mapsnek, amely műholdfelvételei alapján generálja a repülőgép környékét a szimulátor. Míg a mesterséges intelligencia azért felel, hogy az amúgy is részletgazdag műholdképekből azonnal háromdimenziós, élethű erdőkké, folyókká, városokká változzanak, vagy éppen az egyik a negyvenezer részletesen kidolgozott repülőtér közül, valós idejű időjárási adatokkal. A valósághű fogalmat a cég a látványon túl sem aprózza el: az időjárási és repülőtéri adatokkal a szimulátorban követhetjük végig létező járatok útját, de akár extrém időjárási eseményekkel is szembesülhetünk, mint ahogy azt a fentebb láthattuk.

A kezdetek

Az első Flight Simulator fejlesztése negyvenöt éve kezdődött, akkor még a Microsoft nélkül. Bruce Artwick, a subLOGIC alapítója az Illinois-i Egyetemen tanult villamosmérnöknek, idejét többnyire mégis az egyetem informatikai kutatóközpontjában töltötte. Itt kezdett el először repülőterek tervezésével foglalkozni grafikus barátaival, majd 1976-ban leadta szakdolgozatát „Számítógép által generált sokoldalú, dinamikus fénymegjelenítés” címmel, amit egy repülőgép útjának animációjával demonstrált. Ezt a Motorola 6800-as mikroprocesszorával sikerült megvalósítania, amely

elsőként tudott olyan grafikát és számításokat eszközölni, amik egy valós idejű repülési szimulációhoz kellettek.

Artwick 1978-ban megalapította subLOGIC, szoftverek kipostázásával foglalkozó cégét, illetve közben saját játékfejlesztéssel is ügyködött: az FS1 Flight Simulator 1979-ben került forgalomba, és annak ellenére, hogy a fekete-fehér grafikája elég kezdetleges volt, és alig pár száz kilométert lehetett vele berepülni, az 1980-as évek elejének legnépszerűbb játéka lett. A siker szagát az akkor még mindössze néhány éves Microsoft is megérezte, ezért megkeresték Artwicket, megvásárolták a licencét, és egy évvel az MS-DOS operációs rendszer megjelenése után, 1982-ben kiadták a Microsoft Flight Simulator 1.0-át, feljavított, színes grafikával, változtatható időjárással és napszakokkal, immáron húsz különböző beépített repülőtérrel. A játék minden nagyobb üzletben kipróbálható volt, a magazinok pedig egytől egyig azt hirdették, hogy „ha az IBM PC-es repülés még valósághűbb lenne, már vezetői engedély kellene hozzá.”

A Microsoft első szimulátorával párhuzamosan a subLOGIC kiadott egy saját verziót Flight Simulator II néven, ám a márka végül a Microsofté lett, akik ezután kettő-négy évenként új termékkel rukkoltak elő. Az 1984 és 1995 között megjelent öt verzió mindegyike egyre realisztikusabbá és felhasználóbarátabbá tette a repülésélményt. A grafikai finomhangolások mellett egyre több repülőgép közül lehetett választani, kibővült a berepülhető térkép, és számos egyéb funkciót is hozzáadtak, így például kompatibilis programokkal még gépeket és reptereket is tervezhettünk. Miután a Windows belépett a képe, eleinte csak apróbb bővítéseket tartalmazó verziók jelentek meg az éppen friss operációs rendszerhez, ilyen volt a Flight Simulator for Windows 95 és a Flight Simulator 98, az első meghatározó mérföldkövet azonban a Flight Simulator 2000 jelentette. A GPS-szel felszerelt, csapadékot (plusz valós idejű meteorológiai adatokat) is megjelenítő, a világ csaknem összes nagyobb repülőterét és navigációs rendszerét tömörítő szimulációs játékkal egy jelentős probléma azért mégis akadt: nagyon keveseknek volt olyan gépe, amin elfutott volna.

Százhatvanhat megahertzes Pentiummal esélytelen volt elindítani, de még egy ötszázas processzorral is akadozott, főleg egy-egy élesebb kanyarnál.

Ezután már csak három játékot adtak ki: a Flight Simulator 2002 a légi irányító központok és a számítógép által irányított repülőgépek bevezetése miatt lett sikeres, majd jött a Wright testvérek első repülésének századik évfordulójára kiadott Flight Simulator 2004, míg a 2006-os Flight Simulator X a többjátékos módot tökéletesítette, illetve ebben már el lehetett foglalni az irányítótornyokat is.

Tavaly ismét robbant a bomba

Méghozzá a 2019-es E3 konferencián, ahol a Microsoft teljesen váratlanul bejelentette, hogy Microsoft Flight Simulator néven új résszel bővíti a szériát 2020-ban. A bemutatóra egy rövid kedvcsinálóval érkeztek, olyan kulcsfogalmakkal, mint „valós idejű 4K-felvételek”, „műholdas adatok" és "Azure MI”, majd további egy percen keresztül nagyon izgalmas, szinte már zavarba ejtően realisztikus képkockákat mutattak a nagyérdeműnek:

A cég azt ígéri, hogy a repülés szerelmeseinek hamarosan ez lesz a kedvenc elfoglaltsága munka után, nos meglátjuk.

(Fotó: Wikimedia)


Unod a hagyományos Valentin-napi ajándékokat? Próbáld ki a legmodernebb szexjátékszereket! A teledildonikával minden távolság legyőzhető, a VR megoldásokkal az érzékelés kiterjeszthető, az AI segítségével pedig személyre szabott élményekben lehet részetek
Vásárolj az ország legnagyobb és legjobb felnőtt shopjában! 100% diszkréten csomagolt rendelésedet akár már másnap átveheted! Vágyaim.hu - A jövő az ágyadban van
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Elválasztja egymástól az embereket a technológiai fejlődés, vagy éppen minden eddiginél közelebb hozza? A Valentin-naphoz közeledve a választ inkább az utóbbi forgatókönyvben látjuk, és be is mutatunk néhány eszközt, ami ezt bizonyítja.
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Kobe Bryant és Cristiano Ronaldo gépi formában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.