Bármi is találta el a Földet, a Hold felszíne alatt lehet belőle egy darab

2020 / 03 / 12 / Felkai Ádám
Bármi is találta el a Földet, a Hold felszíne alatt lehet belőle egy darab
A Hold kialakulására máig nincs biztos magyarázat. A jelenleg legelfogadottabb elmélet szerint évmilliárdokkal ezelőtt valami hatalmas tárgy találhatta el a Földet. Ez a „tárgy” valószínűleg egy Mars-méretű bolygó lehetett, a Theia, amely az ütközés következtében lesodort egy nagyobb darabot a bolygónkról.

Az Új-Mexikói Egyetem kutatói egy frissen publikált tanulmányban azt állítják, hogy megtalálták Theia maradványait a Holdba temetve.

A fent kifejtett, becsapódással kapcsolatos elmélet eddigi cáfolata éppen az volt egyébként, hogy bár találtak oxigén izotópokat azokon a Holdról származó kőzetmintákon, melyeket az Apollo küldetések gyűjtöttek össze, ám ezek a Földön találhatóakhoz hasonló izotópok voltak, és teljesen különböztek minden más mintától, amit a naprendszerünkben szedtünk össze.

Vagyis, ha igaz az ütközéses elmélet, akkor a Hold nagyrészt Theia-ból formálódott, amely egy idegen bolygó, a Holdon talált minták azonban kizárólag földi származásra utalnak.

Természetesen – bár ennek igen kicsi az esélye – az sem zárható ki, hogy a Föld és Theia összetétele eléggé hasonlított egymásra, amely összetételek az ütközés miatt úgy összekeveredtek, hogy már nem lehet szétválasztani a két különböző bolygó izotópjait ezeken a mintákon.

A mostani kutatásban azonban a kutatók az izotópokat különböző mintákon vizsgálták, melyek a Hold különböző magasságú helyszíneiről származtak. Ez alapján jutottak arra a következtetésre, hogy minél mélyebbről származik az adott kőzet, a rajta talált oxigén izotóp annál nehezebb – a Földön talált, hasonló viszonyokkal összevetve.

A kutatók szerint ez arra utal, hogy Theia idegen oxigén izotóp összetétele nem veszett el teljesen az ütközés következtében. Vagyis az az elmélet is helyes lehet, hogy Theia a Naprenszeren kívülről érkezett.

Az adatok alapján tehát a Hold mélye őrizheti a legtisztábban Theia egykori összetételét.

(Kép: Wikipedia)