Bebizonyították, hogy a fiatalok vére fiatalító hatással bír az idősek számára

2021 / 12 / 10 / Bobák Zsófia
Bebizonyították, hogy a fiatalok vére fiatalító hatással bír az idősek számára
Régi megfigyelések igazságát bizonyították újra a kutatók, mikor fiatalabb egerekből származó vért adtak idősebb egyedeknek, ezúttal az izomregenerálódással kapcsolatban fedeztek fel pozitív hatást.

2019 február 19-én az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyeleti Hivatala (FDA) figyelmeztetést adott ki a lakosság számára, amelyben felhívták mindenki figyelmét, hogy lehetőleg tartsák magukat távol az olyan kezelésektől, amely során bizonyos magánklinikákon fiatalok vérplazmáját juttatják a páciensek szervezetébe, hogy ezzel öregedésgátló hatást érjenek el. Az FDA nem csak a módszer kockázatos jellegét kifogásolta, hanem azt is, hogy a terápiát kínáló cégek hatalmas pénzeket kérnek el egy bizonyítatlan sikerességű kezelésért.

Azok azonban, akik az örök fiatalság forrását keresik és rendelkeznek a megfelelő pénzügyi háttérrel ahhoz, hogy felfedező útjuk közben ehhez hasonló újszerű módszereket is kipróbáljanak magukon, azok az egyik lehetséges megoldást a fiatal vér transzfúziójában látják. Közéjük tartozik például Peter Thiel vállalkozó is, a PayPal társalapítója, aki az Inc.-nek adott interjújában elmondta, hogy a parabiózissal kapcsolatos kutatások ígéretes eredményei keltették fel az érdeklődését az ügy iránt.

A parabiózis kísérleti állatokon elvégzett procedúráját embereken természetesen nem lehet egy az egyben alkalmazni, mivel a módszer lényege, hogy a fiatalabb egyedet összevarrják az idősebb példánnyal és a közös érrendszeren keresztül a vérük is közössé válik, azonban a patkányokon és egereken végzett vizsgálatok konklúziója szerint a módszer működőképes, az öregebb egyedekre fiatalító hatással bír az ifjonti vér, így a vérplazma átömlesztést alkalmazó terápiákat az emberek számára is elérhetővé tették egyes cégek.

Azt már 2005-ben, a Berkeley Lab kutatói által lefolytatott parabiózisos kísérletekben felfedezték, hogy az öregedésgátló, vagyis inkább fiatalító hatást az izmok regenerálódásáért felelős szatellita sejtek aktiválásában lehet tetten érni, most pedig egy újabb tanulmányban számoltak be a Pittsburghi Egyetem és a UPMC (a Pittsburghi Egyetem orvosi központja) kutatói arról, hogy az idős egerek izmaira milyen előnyös hatással bír az ifjak vére. Ezúttal a közös érrendszer létrehozása helyett a fiatal egerekből származó vérből készített szérumot fecskendezték be az öregedő és sérült izomzatú állatokba, majd megfigyelték a regenerálódás folyamatát:

az eredmények szerint gyorsabban és sikeresebben javult az állapota azoknak a példányoknak, amelyek megkapták a terápiát, mint a placebo csoport tagjainak.

A tudósok azt a faktort is azonosították, amely egyértelműen a legnagyobb szerepet játszotta a folyamatban: ez az úgynevezett extracelluláris vezikula (EV), amely egy olyan membránnal borított részecske, amelyet a sejtek bocsátanak ki magukból és a sejtek között szállítja a fehérjéket, nukleinsavakat és a lipideket.

Az illusztráció zölddel jelölt részén a fiatal egyed izomzata, míg a másik oldalon az idősebbé látható (Kép: Fabrisia Ambrosio, Amrita Sahu)

"Mint egy üzenetet a palackban, az EV-k úgy kézbesítik az információt a célsejteknek"

- magyarázta a UPMC közleményében Amrita Sahu, a kísérlet vezetője. Ezek a csomagocskák olyan genetikai utasításokat szállítottak az idősebb egyedek izmaihoz, amelyek a klotho nevű fehérjét kódolták, ez a protein az előd- (progenitor) sejtekhez kapcsolódik, amelyek a sejtek felfrissülésében és megújulásában segítkeznek. A klotho enzimből az idő múlásával egyre kevesebbet állít elő a szervezet, ami az izmok nehezebb gyógyulási képességével jár, vagyis a kísérletben megfigyelt pozitív hatást az EV-k által hordozott információk váltották ki. Ezt a kutatók bizonyították is, mivel, mikor egy másik vizsgálat során a szérumból eltávolították az extracelluláris vezikulákat, a regeneráló folyamatok nem bizonyultak hatékonynak. A tudósok a jövőben a felfedezést nem csak az izomokkal kapcsolatban, hanem más területeken is szeretnék kamatoztatni.

"Az egyik ötlet, ami nagyon kíváncsivá tett minket, az EV-k speciális szállítmányokkal való felszerelése, hogy mi határozhassuk meg a célsejtek válaszreakcióit."

- mondta Fabrisia Ambrosio, a Pittsburghi Egyetem professzora.

(Fotó: UPMC/Fabrisia Ambroso, Amrita Sharu, Getty Images/Douglas Sacha)