Beemelték a helyére a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor vákuumtartályának első szegmensét

2022 / 06 / 11 / Bobák Zsófia
Beemelték a helyére a Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor vákuumtartályának első szegmensét
A fánk alakú tokamak részét képező sok tonnás egység átszállítását a szerelőcsarnokból a tokamak számára kialakított mélyedésbe egy évig tartó tervezés előzte meg.

A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor építésének ideje az eredetileg, 2006-ban eltervezett 10 év (és 5 milliárd eurós költség) helyett jócskán kitolódott: a jelenlegi tervek szerint 2025-re fejeződhet be, amennyiben a francia felügyelő hatóságok zöld utat adnak a vákuumtartály összeszerelési munkálatainak folytatásához. A fánk alakú tokamak részét képező vákuumkamra kilenc szegmensét a struktúra végső helyéül szolgáló mélyedésben, az ITER szívében hegesztik össze, de ez a folyamat rendkívüli precizitást igényel, ezért a már elkészült egységek alapos vizsgálatára és a forrasztás kivitelezésének pontos terveire van szükség a projekt kezdete előtt: az ASN (l’Autorité de sûreté nucléaire) azonban nem csak emiatt, hanem más, a berendezés sugárzásvédelmével kapcsolatos kérdések tisztázása és az építmény alapjául szolgáló betontömb teherbíróképességének biztosítása érdekében is pontos jelentést igényelt az ITER program résztvevőitől.

Az első szegmens beemelésének folyamata viszont már megkezdődött és a hatalmas konstrukciót május közepén sikeresen átszállították a szerelőcsarnokból a leendő tokamak helyére. A művelet során sok esetben alig 4-5 centiméterre haladt el az egység a közelben lévő berendezésektől vagyis kis híján súrolta a falakat az ITER leírása szerint, de végül május 12-én elfoglalta majdnem-végleges pozícióját.

"Annak ellenére, hogy ez csak egy kilencede a tokamak tórusz alakú vákuumtartályának, a szektor modul mellett minden más eltörpül.

Nyolc hasonló műveletre, valamint a hegesztésre lesz szükség ahhoz, hogy a tórusz lezárulhasson." - írják az ITER közleményében.

A modul több egységből áll, egy vákuumtartály szegmensből, két D-alakú mágnestekercsből és hővédő panelekből, valamint ezekhez tartozó kiegészítő elemekből, az összsúlya a szerkezetnek így eléri az 1380 tonnát is. Az első három szegmens Dél-Koreában készült el, a most behelyezett 6-os számú egység már 2020 augusztusában megérkezett az ITER-be, a második, 7-es egységet pedig egy évvel később, 2021. augusztus 27-én szállították le.

(Fotó: ITER)

A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor szívébe nyerhetünk bepillantást Az ITER építési munkálatainak több mint 85%-a készen van, a fánk alakú tokamakot alkotó első egységek is várják, hogy a helyükre kerülhessenek.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.