Bolyhos Szaturnusz - feltárultak a legjobban feltérképezett idegen világ rejtélyei

2022 / 11 / 29 / Bobák Zsófia
A James Webb Űrteleszkóp megfigyelései máris komoly eredményt hoztak: a Bocaprins légkörét rendkívüli pontossággal térképezték fel.

A WASP-39b, vagy más néven Bocaprins exobolygó felfedezését 2011-ben jelentették be, nevét pedig 2020 januárjában kapta a karib-tengeri Aruba szigetének homokos tengerpartja után. A Földtől 698 fényévnyire lévő bolygó a Szaturnuszhoz hasonló nagyságú, de igen magas felszíni hőmérséklete miatt (900 Celsius-fok) felpuffadt és emiatt elnyerte a "bolyhos" Szaturnusz elnevezést. Egy G-típusú csillag körül kering, amelyhez sokkal közelebb kerül a bejárt pályája bizonyos pontján, mint a Naphoz közeli Merkúr: a WASP-39b 7,2 millió kilométerre közelíti meg a csillagát, a WASP-39-et. Az élet kialakulásának lehetősége emiatt meglehetősen alacsony a bolygó felszínén, de az égitest más tekintetben tartogat olyan érdekességeket a kutatók számára, ami egészen egyedivé teszi és ami nem várt újdonságot hozott a korábbi vizsgálatok során.

Idén augusztusban egy nemzetközi kutatócsoport bejelentette, hogy most először szén-dioxidot detektáltak egy exobolygó légkörében: a WASP-39b atmoszférájának megfigyelése során közeli infravörös tartományban 4,1 és 4,6 mikron között kiugrást mutattak a mérőeszközök, ami a CO2 jelenlétére utaló jel. A megfigyelést a James Webb Űrteleszkóp (JWST) közeli infravörös spektrográfjával, a NIRSpeckel végezték és az eredmények az újonnan szolgálatba állított űrtávcső egyedülálló képességeit bizonyítják: a Hubble és a Spitzer teleszkópok korábban csak a vízgőzt, a nátriumot és káliumot tudták kimutatni az összetevők közül. A JWST most még egy újabb nagy lépést tett az extraszoláris bolygó feltárásának útján és egészen részletes adatokat szolgáltatott az égitest jellemzőiről, amelyek még a bolygó kialakulásának körülményeit is megmagyarázhatják.

Az elmúlt hónapokban összesen 5 olyan tanulmány született, amelyek a WASP-39b-vel foglalkoztak és a Nature-ben megjelenő publikációk az exobolygó légköréről annyi új információt tartalmaznak, aminek köszönhetően a WASP-39b az univerzum eddigi legjobban feltérképezett exobolygójává vált. A JWST NIRCam, NIRISS és NIRSpec eszközeivel gyűjtött adatokból kiderült többek között, hogy a Bocaprins légkörében hasonló módon zajlik a molekulák átalakulása, mint a Földön az ózon létrejötte során, csak az exobolygón kén-dioxid képződik a folyamat eredményeként. A sűrű kénes felhők emellett szilikátokat is tartalmaznak, valamint (ahogy azt már korábban is tudták a kutatók), oxigént, szenet és hidrogént is.

Az utóbbi összetevők arányainak vizsgálata segített rávilágítani a bolygó múltjára is,

ugyanis a mennyiségekből lehetséges kideríteni a keletkezés körülményeit. Ez alapján valószínűsíthető, hogy az égitest a napjától a mostani távolságánál messzebb jött létre, méghozzá sok kisebb bolygókezdemény összeütközése során, amelyek egy idő után nagyobb egységgé olvadtak össze, megalapozva a WASP-39b korai struktúráját.

Az elkövetkező időkben a kutatók további új adatok áradatának érkezését várják a James Webb Űrteleszkóptól és a mostani megfigyeléseket csak az első teszteknek tartják, amelyekkel bizonyították az űrtávcső hibátlan teljesítményét, de amelyekkel még közel sem aknázták ki annak minden lehetőségét. A JWST és a későbbi utódainak méréseivel pedig a remények szerint megvalósulhat a régóta áhított cél és esetleg más régiókban, Naprendszeren kívüli bolygókon is az élet nyomait fedezhetik fel a csillagászok.

Frissítés: a cikk előző verziójában tévesen adtuk meg a WASP-39b-nek a csillagától való keringési távolságát.

(Fotó: NASA, ESA, CSA, L. Hustak (STScI), Melissa Weiss/Center for Astrophysics/Harvard & Smithsonian)

Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
Hány ember tartózkodik jelenleg az űrben?
Most, hogy már két űrállomás üzemel folyamatosan és a kereskedelmi űrutazások is fellendülőben vannak, néha egész sokan utaznak egyszerre az űrbe. Ha kíváncsiak vagyunk rá, jelenleg éppen hányan és név szerint kik tartózkodnak a Földön kívül, egyszerűen utánajárhatunk.