Bemutatták a Concorde utódjának kicsinyített prototípusát

2020 / 10 / 08 / Bobák Áron
Bemutatták a Concorde utódjának kicsinyített prototípusát
2029-ben már több mint negyed évszázada lesz, hogy a legendás Concorde elindult utolsó útjára, ekkora tervezi a Boom Supersonic, hogy szolgálatba áll az Overture, ami az első olyan utasszállító lehet a Concorde óta, ami gyorsabb a hangsebességnél. A cég szerdán mutatta be a gép kicsinyített prototípusát, amellyel az Overture fejlesztéséhez szükséges technológiákat fogják tesztelni.

Az XB-1, avagy a "baby boom" mindössze harmadakkora, mint a végleges gép, ennek megfelelően pedig inkább hasonlít egy vadászgépre, mint egy utasszállítóra. A mindössze 21 méter hosszú és 6,4 méter széles gépben utaskabint nem is találunk, és a hajtóművei is egészen mások: míg az Overture-t a Rolls-Royce által fejlesztett hajtómű fogja a magasba emelni, az XB-1-et három General Electric J85-10 hajtómű hajtja, amelyek együttesen több mint ötvenezer Newton tolóerőt biztosítanak a gépnek.

Blake Scholl, a denveri vállalat vezérigazgatója a bemutatón nem fukarkodott a nagy szavakkal. Szerinte az utazás egy új korszak határán áll, az XB-1-gyel pedig lefektették a tömegek számára elérhető szuperszonikus utazás alapjait. Scholl elmondta, hogy a repülőgép törzsét úgy alakították ki, hogy minimalizálják a légellenállást, a szénszálas kompozit anyagból készül repülőgépváz pedig a szuperszonikus repülés közben fellépő magas hőmérsékleten is megőrzi a merevségét és a szilárdságát. A repülő orra a Concorde-hoz hasonlóan hosszan előre nyúlik, de a kameráknak köszönhetően a pilóta így is pontosan látja, hogy mi van előtte, a delta szárnyaknak köszönhetően pedig a gép a felszálláshoz és leszálláshoz szükséges lassabb sebességnél is megőrzi az egyensúlyát.

A Boom Supersonic nem titkolt célja, hogy visszahozzák a légi közlekedésbe a szuperszonikus repülést, amire a Concorde 2003-as nyugdíjba vonulása óta nincs lehetőség. Az XB-1 alapján 2025-re megépített Overture-nél éppen ezért külön hangsúlyt fektettek rá, hogy kijavítsák a francia-angol koprodukcióban készült gép gyengeségeit, ami hangos volt, az üzemeltetése nagyon sokba került és a hatótávja is elég rövid volt egy hagyományos utasszállítóhoz képest (mindössze 7200 kilométer, ez alig több, mint a New York-Budapest távolság). A gép könnyű, szénszálas borítása - amit 3D-nyomtatással fognak létrehozni - garantálja az alacsony fogyasztást, és a szuperszonikus repülés közben fellépő extrém hőmérséklet- és erőviszonyoknak is jobban ellenáll.

A gyártó szerint a Boomnál a hangrobbanás is sokkal halkabb lesz, de a tervek szerint az Overture egyébként is csak a nyílt víz felett fog hangsebesség feletti sebességgel repülni. Mivel nem használnak utánégetőt, így az Overture felszállás közben is jóval halkabb lesz, mint a Concorde, és ami talán a legfontosabb, hogy a cég állítása szerint a speciális üzemanyagnak köszönhetően a gép teljesen karbonsemleges lesz. A 2,2 machos sebességgel, vagyis a hangsebesség több mint duplájával közlekedő gépben a Boom Supersonic szerint 55 utas fog elférni, és a London-New York távolságot mindössze három és fél óra alatt fogja megtenni.

A most bemutatott XB-1 tesztjei jövőre kezdődnek meg a kaliforniai Mojave-sivatagban, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor öt éven belül az Overture is készen állhat arra, hogy megkezdje a teszteket. Az biztos, hogy a repülőgépgyártásban egyre nagyobb figyelem övezi a szuperszonikus repülést, a Boom Supersonic mellett számos másik cég, így többek között a Spike Aerospace, az Aerion Supersonic és a Virgin Galactic is bejelentett hasonló terveket az utóbbi időben. Utóbbi légitársaság az Overture-ben is érdekelt, olyannyira, hogy már rendeltek is tíz darabot a 200 millió dolláros gépből. Rajtuk kívül még Japán legnagyobb légitársasága, a Japan Airlines mutatott komolyabb érdeklődést a gép iránt, akik húsz darabra adtak le rendelést az Overture-ből.

(Cnet, CNN, Fotó: Boom Supersonic)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.