Megoldódhatnak a Bridgestone levegőmentes kerekeivel kapcsolatos problémák

2023 / 02 / 13 / Bobák Zsófia
Megoldódhatnak a Bridgestone levegőmentes kerekeivel kapcsolatos problémák
A japán cég tizenkét éve mutatta be a levegőmentes kerekeit, de akkor még nem talált megoldást néhány jelentős problémára, hamarosan azonban elkezdik a technológia tesztelését elektromos autókon is.

A Bridgestone 2011-ben egy nagy presztízsű autókiállításon (42. Tokyo Motor Show) mutatta be először élőben a különleges, gyanta alapú, levegőmentes kerekeit, amelyek az ígéretek szerint sok problémától megszabadíthatják a sofőröket a jövőben: nem kell tartani az utakra kerülő éles tárgyak okozta defektektől, nem kell pótkereket és így plusz terhet cipelni a csomagtartóban, ezáltal spórolni lehet az üzemanyaggal/energiával és nem kell a kerékjavítás következtében kieső munkaórák miatti késlekedéssekkel számolni a szolgáltatóknak. A levegőmentes kerék az autósok, a kamionsofőrök és a kerékpárral közlekedők számára is nagy könnyebbséget jelent és új, akadálytalanabb utakat nyit meg a forgalom előtt.

Az ilyen kerekek ugyan egyáltalán nem a mai kor vívmányai, de a széles körű alkalmazásuk ideje még mindig nem jött el, annak ellenére, hogy több gyártónál is előtérbe került az elmúlt időkben a fejlesztésük. A Bridgestone mérnökeinek egyik problémáját az jelentette, hogy nem találtak ideális megoldást egy speciálisan erre a technológiára jellemző gondra: a "küllők" közé kerülő tárgyak eltávolítására. Míg a hagyományos gumik egyszerűen átgurulnak a törmelékeken és kavicsokon, addig a belül lyukas levegőmentes kerekekbe bekerülő nagyobb kövek és más tárgyak beékelődhetnek és deformálhatják a struktúrát. Ahogy azt Hiroshi Morinaga, a cég kerékfejlesztéseiért felelős részlegének vezetője elmondta 2011-ben, a küllők elhelyezkedése és görbülete fontos tényező a megfelelő hajlékonyság elérésében és a járművek megtartásában, ezért a közéjük kerülő és a formájuk változtatását nehezítő tárgyak nagy akadályt jelentenek.

A Bridgestone 2013-ban újabb dizájnt adott a levegőmentes kerekeknek és azóta is folyamatosan fejleszti a koncepciót, az előbb vázolt problémára pedig valószínűleg már megtalálták a megoldást, mivel a Designboom hírei szerint a kerekek tesztelését ebben a hónapban megkezdik. A próbák során az Idemitsu Kosan Co. által működtetett elektromos járműveket szerelik fel a kerekekkel, hogy az új módszer hatékonyságát felmérjék. Bár a Bridgestone egyelőre nem árult el részleteket a leendő tesztekről, de, amennyiben az utakon is működőképesnek bizonyul a kerék, akkor a Michelin mellett már a japán cég is közelebb kerülhet a levegőmentes kerekek tényleges bevezetéséhez. A kerekek közé kerülő szennyezés lehetséges megoldását egyébként egy 2021-ben megjelent tanulmányban is részletezték, akkor azt vizsgálták a mérnökök, hogy az elasztikus anyagok használata hogyan segíti elő a kerekek öntisztulását.

2011-ben a Bridgestone képviselője még úgy nyilatkozott, hogy első körben kisebb járművek részére szeretnék elérhetővé tenni a technológiát, bár egy-egy kerék már az első prototípus esetében is körülbelül 150 kilogramm súlyt bírt el. Azóta pedig növelhették a terhelhetőséget: a teszteken autókon alkalmazzák majd a kerekeket, de a cég a kamionok számára tervezett levegőmentes kerekek fejlesztésébe is belekezdett.

(Fotó: Bridgestone)

2024-re jönnek a levegőmentes kerekek a személyautókra Kipróbálták a Michelin Uptis prototípusát, amelyet kifejezetten személyautókra fejlesztenek és a cég már néhány év múlva tervezi a kereskedelmi forgalomban való megjelentetését.


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.