A Michelin Uptis (Unique Puncture-proof Tire System) újszerű technológiája valójában nem is annyira új: több cég is fejleszt különféle levegőmentes kerekeket, amelyek a hagyományos gumiabroncsokat váltják/válthatják majd a járműveken, azonban a Michelin lehet az első, akinek sikerül személyautók számára elérhetővé tenni és kereskedelmi forgalomba hozni a technológiát.
Már a tizenkilencedik században előálltak a tömörgumikkal a gyártók, egy évszázaddal később pedig, a hetvenes években megjelentek a hálós kialakítású levegő nélküli kerekek, igaz, nem a Földön, hanem a Holdon, ahova az Apollo-program keretében jutottak fel a Pavlics Ferenc által tervezett holdjárókon. Ezek külső szerkezete még egészen merev volt, többek között titánból álltak, és ennek, plusz a földitől eltérő gravitációs körülményeknek, a törmelékes talajnak és a kocsi könnyű szerkezetének következtében rendkívül nehezen lehetett haladni vele az égitest felszínén. A jelenleg fejlesztés alatt álló, kerékpárokra vagy autókra tervezett levegőmentes kerekeket már sokkal rugalmasabb anyagokból alakítják ki, hogy hajtás/vezetés közben ugyanolyan kényelmesen lehessen használni a járműveket, mint a klasszikus kerekekkel.
A Michelin 2005-ben megkezdte a Tweel fejlesztését, melyet az UTV (Utility Task Vehicle) terepjárókon alkalmaznak és idén nyáron az Egyesült Államok Hadserege is kipróbálta a működésüket. Carlos Mora, a tesztelés vezetője úgy nyilatkozott, hogy ugyan az Afganisztánban is alkalmazott Polaris MZMR-re szerelve nem olyan kényelmes a használatuk, de cserébe könnyebbé teszik a járművet, mivel így nem kell pótkereket és a gumijavításhoz vagy cseréhez szükséges eszközöket vinniük magukkal a küldetéseken.
A Uptis szerkezetének kialakítása a Tweelre épül, de tőle valamennyire függetlenül zajlik a fejlesztése, mivel az új kereket kifejezetten személyautókra szánja a cég. A tíz éve készülő alkatrészt gyantával megerősített üvegszálas anyagból alakítják ki, és az évek során annyi újítást találtak ki az Uptis anyagát és formáját illetően, hogy mára összesen ötven szabadalom kötődik ennek az egyetlen keréknek a nevéhez. A cég elmondása szerint se súlyban, se a vezetési élményben nem okoz különbséget a levegőmentes kerék használata az eddigiekhez képest, és ezt a 2021-es IAA rendezvényen ki is próbálhatta néhány résztvevő, akik megerősítették a Michelin által tett kijelentéseket.
A rugalmas, de mégis erős 'küllők' jól bírják a rázósabb utakat is és csak 7%-kal nyomnak többet, mint a levegővel töltött gumik. A prototípust, amelyen még alakítanak majd a későbbiekben a mérnökök, egyelőre egy Mini Cooper SE-n tesztelték, többek között James Walker, autós tartalmakkal foglalkozó youtuber is, aki a Michelin műszaki és tudományos kommunikációs igazgatójával beszélgetett hosszabban az Uptisról az alábbi videóban.
(Motor1, Michelin)
További cikkek a témában:
A marsjárókhoz fejlesztett technológia forradalmasíthatja a biciklik kerekét
Ismét egy találmány, amit a NASA-nak köszönhetünk: a titánötvözetből készült, defektmentes kerék.
A mérnöki csúcsteljesítmény, amely örökre átszabta a világot: a kerék
Kik, hogyan és mikor találták fel a kereket? És miért ez a legzseniálisabb, legfontosabb mérnöki teljesítmény az emberiség történetében?
A Cybertruck-szerű holdjáró nagy ugrás a Pavlics Ferenc által tervezett Apollo-missziós járműhöz képest
A hetvenes évek Apollo-programjaiban még a magyar mérnök által tervezett holdjárókat használták, de egyelőre úgy néz ki, az Artemis-küldetés első hat és fél napján gyalogolni fognak az űrhajósok. Később azonban akár Cybertruck-szerű kocsiban is cirkálhatnak majd az ott lakók.