Úgy tűnik a Coca-Cola nagyon is tisztában van bolygónkra nehezedő hatalmas nyomással, az itthon gyártott (és tizenkilenc országban forgalmazott) dobozos hűsítők csomagolásához használt alumíniumot ugyanis mintegy százhetven tonnával csökkentik 2020-tól. Az akcióterv célja a gyártás és szállítás során keletkező környezeti terhelés, egyúttal a cég ökológiai lábnyomának csökkentése. Nemcsak a dobozok súlya lett kisebb, merthogy tavaly már megkezdték a kiszállításnál felhasznált raklapfólia kiváltását is, így idén már negyvenhárom tonnával kevesebbet használnak.
Az alumínium dobozok súlycsökkentésére és a raklapfólia felhasználásának visszafogására tett erőfeszítések összesen kétszáztíz tonnával csökkentik a kiszállított mennyiség éves súlyát, emiatt pedig a szállítás sem emészt fel a korábbiak hasonló nagy mennyiségű energiát. Ami pedig a csomagolást illeti, már évek zajlanak apró változtatások az egyre környezetkímélőbb megoldások reményében,
2021-re pedig várhatóan a négy és hat dobozos kiszerelések műanyag csomagolásai helyett innovatív kartonpapír-alapúval találkozhatunk a boltokban.
Visszakanyarodva a felelősséghez, a Coca-Cola 2018-van ígéretet tett, miszerint
2030-ra minden palack és alumíniumdoboz fele újrahasznosított anyagból készül.
Magyarán évről évre pontosan annyi műanyagpalackot és alumíniumdobozt begyűjtenek, majd újrahasznosítanak, mint amennyit eladnak. Mindemellett megfogadták, hogy 2030-ig minden palack és alumíniumdoboz ötven százalékban újrahasznosított anyagból készül majd. Közleményük szerint
jelenleg csomagolóanyagaik nyolcvanöt százaléka újrahasznosítható, terveik szerint 2025-re ez az arány száz százalékra kúszik.
Ehhez persze több tényezőnek teljesülnie kell, például még több újrahasznosított anyagot kellene felhasználni, a hulladékgyűjtést pedig hatékonyabbá tenni.
Szintén 2018-ban a Greenpeace Break Free From Plastic mozgalom nemzetközi felmérésének keretében nyilvánosságra hozta, mely globális nagyvállalatok termékeihez kötődik a legnagyobb műanyagszennyezés. A vizsgálat során hat kontinens negyvenkét országában szerveztek szemétgyűjtő akciókat: előbb 187 851 darab műanyag hulladékot szortíroztak, majd egyesével meghatározták, melyik csomagolás mely vállalatok termékéhez köthető. Íme az eredmény:
Ezek után talán nem szorul komolyabb magyarázatra, miért is kellett sürgősen összekapnia magát a Coca-Cola-nak.
(Fotó: Getty Images Hungary, Pinterest)