Dinoszauruszok Skóciában

2020 / 03 / 12 / Felkai Ádám
Dinoszauruszok Skóciában
Skócia egykor, jóval a skótszoknya elterjedése előtt valóságos Jurassic Park volt – 170 millió éve hihetetlenül változatos élővilágot lehetett arrafelé találni.

Paleontológusok a skót Skye-on (a Hebridák szigetcsoport egyik szigete) nagyjából 50 dinoszaurusz lábnyomát fedezték fel. Ezek közt akadt olyan is, amely a Stegosauruséval egyezik meg. A felfedezés bizonyíték arra nézvést, hogy egykor mennyire változatos, fajgazdag élet virágzott a térségben.

A jura kori Skócia sokkal párásabb volt olyan szubtrópusi klímával, amely ma például Spanyolországra jellemző. Ekkoriban dinoszauruszok járták a vidéket, és lábnyomuk fosszíliái akár napjainkig fennmaradhattak. Manapság pedig ezek a fosszíliák újra felbukkannak, mivel az egykori folyók által hasított sziklák lassanként erodálódnak.

Stegosaurus stenops rekonstruált csontváza

A felfedezés azért fontos, mert a közép jura időszakból (164-174 millió évvel korábban) nagyon kevés fosszília maradt fent. Pedig az élővilág szempontjából ez egy kritikus időszak volt: ekkor jelentek meg az első madarak, a legkorábbi Tyrannosaurusok és a Stegosarusok is. Sőt ez volt a hatalmas, hosszú nyakú és farkú Sauropodok fénykora.

A mostani kutatásban az Edinburgh-i Egyetem munkatársai vettek részt, akik az eredményeiket most publikálták. Eszerint két új dinoszaurusz csapást is találtak, ami összesen 50 lábnyomot jelent. A felfedezés helyszíne a Brother's Point, ahol már korábban is bukkantak elő hasonló leletek.

A lábnyomok közül a kutatók szerint a legérdekesebb az, ami a Deltapodus alkatú dinókhoz köthető. A kutatók nem szeretnének rögtön fajt megnevezni, ezért egyelőre csak erről a szélesebb kategóriáról beszélnek, de a Deltapodus alkatú dinoszauruszok közé tartoznak a Stegosaurusok is.

Vízesés Skye-on (Rha folyó)

Egyébként ez az első Deltapodus, amelynek nyomát a szigeten megtalálták, és ez a fosszília a legöregebb, amely megőrizte egy ilyen állat lábnyomát. Ezek szerint tehát Skye-on Stegosaurosok is előfordultak a középső jura időszakban. Ezek az állatok amúgy éppen ekkor – 170 millió éve – élték a fénykoruk, és csak nagyon kevés lelőhely akad a világon, ahol hozzájuk kötődő fosszíliákat lehet találni.

A kutatás vezetője szerint Skye ekkoriban valóságos Jurassic Park volt, ahol a legkülönbözőbb méretű és fajtájú dinoszauruszok járkáltak.

(Kép: Wikipedia)