Dízel kukásautókat alakít elektromossá egy magyar cég

2023 / 02 / 03 / Bodnár Barna
Dízel kukásautókat alakít elektromossá egy magyar cég
A járművekbe csaknem 200 kWh kapacitású akkumulátort szereltek, amely egy műszakra, vagy akár 150-200 kilométeres hatótávra is elég. Ezután körülbelül 8-10 órás töltést igényelnek a lítium-vasfoszfát áramforrások, amelyek egyébként a technológia legdrágább alkatrészei.

Az elektromos kukásautó története a 2000-es években kezdődött, akkoriban ugyanis a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói különböző hajtásláncok fejlesztésével kísérleteztek Barta István mestertanár vezetésével. A csapat egy versenyautón dolgozott, amivel ígéretes eredményeket értek el, és ezt követően jöhetett a fejlesztés nagyobb járművek esetében is.

A debreceni Electromega Kft. az első kukásautó átalakításán 2015 végén kezdett dolgozni, 2016 tavaszán pedig be is mutatták Budapesten a prototípust. Azért a fővárosban, mert úgy gondolták, ha az Istenhegyi úton megállja a helyét, akkor Magyarországon bárhol elboldogul, derül ki a vállalat ügyvezető igazgatója, Bántó Ruben korábban adott interjújából. A cég új és használt kocsikat szerel át elektromos hajtásúvá, készítenek multiliftes konténerszállító járműveket, amelyek az ipari hulladékokat gyűjtik be, valamint nyerges vontatót is. Ez utóbbiból kettő Győrben, három a fővárosban üzemel. Mivel azt a hajtásláncot, amivel rendelkeznek, bármelyik alvázzal és felépítménnyel össze tudják hangolni, szinte mindegyik tehergépjármű-gyártó termékét át tudják alakítani.

Egy használaton kívüli, idősebb autót 6-8 hét alatt elektromos meghajtűsúvá alakítanak, és bár a fejlesztési ár viszonylag magas, azonban egy kukásautó esetében például 7-8 év alatt megtérül, mivel az üzemeltetése jóval alacsonyabb, mintha dízelmotorral működne. A fosszilis üzemanyagot használó autókkal szemben csupán napi 4000 forint a fenntartási költség, de nem ez az egyetlen előnye az elektromos kukásautóknak, mivel a nyomaték azonnal jelentkezik a gyakori elindulásoknál, a fékezések során pedig visszatáplálódik az energia az akkumulátorokba, így tölve azokat.

A részegységek használat közben fogyasztanak csak, nincsenek forgó- és kopóalkatrészek, az egész hajtás szoftveres vezérlésű, ami azért is fontos, mert a hulladékgyűjtő jármű munka közben néhány méterenként megáll, ami akár napi 600-700 újraindulást is jelenthet.

Bántó Ruben azt is elmondta, hogy az egyik járművet tesztelő csapat szerint a sofőr a nap végére kevésbé érezte fáradtnak magát, mivel az elektromos autóban nincs motorzaj, és a rázkódás is minimális. A szóban forgó autó hajdúszoboszlói sofőre egyébként 15 év munka után csípőprotézisre vár, mivel minden minden megálláskor egy négyütemű mozdulatsort kellett elvégeznie a belső égésű motoros járművet vezetve.

A cég honlapját böngészve az is kiderül, hogy 13, 28, és 26 tonnás kukásautókat, kistehergépjárműveket, illetve lithium-ion akkumulátoros nyerges vontatókat is gyártanak. Utóbbi teljesítménye 321 lóerő, 12 órás töltés után pedig 150 kilométert képes megtenni. Az ország első, teljesen elektromos 40 tonnás kamionját 2020 októberében adták át Győrben. A cég eddig összesen húsz elektromos autót gyártott le, ebből négy Hajdú-Biharban végez jelenleg is szolgálatot.

(Borítókép: Electromega)


Hurrikánok erejéből termel áramot a brutális szélturbina
A hihetetlen szerkezet nem csak ellenáll a legrémesebb ítéletidőnek, de áramtermelésre használja annak erejét.
Különös fényeket rögzített a Föld légkörében az ISS asztronautája
Különös fényeket rögzített a Föld légkörében az ISS asztronautája
Mégis mik lehetnek ezek?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.