Anne Hidalgo, akit a Time 2020 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt, idén nyáron nyerte meg másodszorra is a választásokat, és folytatja így Párizs polgármestereként a munkát. Hidalgo már a választások első fordulóját követően összeállt a David Belliard vezette zöld párttal, és közös nyilatkozatot is adtak ki a francia főváros további átalakításairól. Egyébként már Hidalgo első ciklusát is a bicikliutak bővítése és az autók számára fenntartott útpálya szűkítése jellemezte. Az új tervek tehát nem meglepően ezt a vonalat vinnék tovább a következő hat évben (a párizsi polgármestereket 6 évre választják).
A mostani tervek folytatnák a dízel járművek mind szigorúbb tiltását. A 4-es szintű, Crit'Air matricával ellátott gépkocsik már eddig is ki voltak tiltva a fővárosból, Hidalgo tervei szerint azonban 2024-ig kiszorítják Párizsból az összes dízelüzemű gépkocsit. Ezzel együtt a jelenleg parkolóként hasznosított területet is felére csökkentenék, és a felszabadult helyeket a gyalogosoknak és a biciklistáknak adnák át, ami elsősorban a járdák bővítését jelentené.
Az autómentesítés része a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetése a főváros egészében. Ezzel kapcsolatban azonban a párizsiak is kifejthetik a véleményük egészen november 27-ig. A tervek szerint a korlátozás az egész fővárost érintené a Párizst körülölelő Boulevard Périphérique kivételével. A Périphérique-en jelenleg 70 km/h a sebsséghatár, ezt 2014-ben csökkentették le 80-ról, és Hidalgo és Belliard még lejebb vinné ezt az értéket: 50 km/h-ra. Emellett közös, külön sávot kapna a tömegközlekedés és a shared-autózás. Mindez azonban csak a kezdet, mert a fentebb említett nyilatkozat szerint békés városi bulvárrá alakítanák a forgalmas utat hosszútávon. A most bevezetni kívánt, tömeg és osztott közlekedés részére fenntartott sáv csak az első lépés az általános sávcsökkentés felé. A végső terv, hogy a természet is több helyet kapjon, és idővel gyalogosok és biciklisták is átvághassanak a bulváron.
Egyébként a főváros nagyjából hatvan százalékában már így is a 30 km/h-korlátozás van életben.
A lakosok véleménye egyébként a korlátozás kiterjesztéséről a Le Parisien szerint megoszlik a „kiváló” és „szükséges”, valamint a „nevetséges” és „demagóg” jelzők közt. A lapnak egyébként úgy nyilatkozott a polgármester és David Belliard, hogy a lépés növeli az utakon a biztonságot is. Utóbbi ezzel a szemléletes ábrával mutatta be, hogy miként alakul a gyaolgosok túlélési esélye gázolásnál a különböző sebességek esetén:
50 km/h : 1,5 chance de survie pour le piéton en cas de collision avec une voiture.
30 km/h : 9 chances de survie (!).
Baisser la vitesse en ville, c'est éviter des morts sur la route. Paris en zone 30, c'est pour bientôt.
(? @LigneOrange) pic.twitter.com/QQnhHiXIr8
— David Belliard (@David_Belliard) October 26, 2020
A tervek szerint pedig emellett bátorítanák a különböző „aktív közlekedési eszközök” használatát, mint amilyen például a bicikli. A párizsiak most egy linken keresztül vagy e-mailben fejthetik ki a véleményük a tervről. Egyébként hamarosan a többi lépés is felpöröghet, mivel Hidalgo 2026-ig lesz ugyan polgármester, ám a zöldekkel közösen kiadott nyilatkozat több vállalása 2024-et jelölte meg céldátumként, mivel ebben az évben rendezik meg a városban az Olimpiát.
(Címlapkép/nyitókép: Flickr/Nelson Minar)