Egy apró változtatás miatt azonnal látni fogjuk, ha egy Mercedes önvezető üzemmódba kapcsol

2023 / 12 / 20 / Pőcze Balázs
Egy apró változtatás miatt azonnal látni fogjuk, ha egy Mercedes önvezető üzemmódba kapcsol
A kaliforniai és a nevadai hatóságok izgalmas újítást engedélyeztek a Mercedes önvezetésre képes autóin: a kocsik fényszóróiba türkiz fényforrások kerülnek, amelyek akkor világítanak, amikor nem a sofőré az irányítás.

A Rakétán korábban többször foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy ahogyan egyre több autó lesz képes egyre összetettebb feladatokat ellátni emberi beavatkozás nélkül, vajon a külvilág hogyan fog tudomást szerezni a szándékaikról. Tavaly ősszel japán kutatók például azzal a gondolattal játszottak el, hogy óriási, rajzfilmeket idéző szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat, hogy azok jelezni tudják a gyalogosoknak, hogy észrevették őket. A Google-höz tartozó Waymo idén októberben publikált elképzelései már eggyel közelebb álltak a praktikushoz és a hihetőhöz. A robottaxikat üzemeltető cég Jaguarjainak tetején egy LED-ekbe burkolt kupola segíti majd a kommunikációt. A gyalogosok szürke-fehér négyzeteket fognak látni, ha áthaladhatnak, míg a Waymo mögötti sofőrnek egy gyalogost ábrázoló rajz mutatja, hogy miért állt meg az autó. Emellett a jármű hangjelzésekkel, teljes mondatokban is tud kommunikálni a külvilággal, például ha újratervezi az útvonalát, hogy kikerüljön egy tűzoltóautót.

A Mercedes egy ennél sokkal kezdetlegesebb, de talán mégis előremutatóbb megoldás tervét nyújtotta be a hatóságoknak.

Az Ars Technicán olvasható cikk szerint a hármas szintű, azaz bizonyos feltételek mellett teljesen önvezető, Drive Pilot rendszerrel felszerelt Mercedesek első és hátsó fényszóróit, illetve visszapillantó tükreit türkiz jelzőfényekkel egészítik ki. Ezek akkor kezdenek világítani, amikor a szoftver irányítja a járművet. Ez azért is fontos, mert a hármas szintű rendszerek már lehetővé teszik, hogy a sofőr elengedje a kormányt és levegye a szemét az útról. Igaz, a Drive Pilot mindezt legfeljebb 65 km/h sebességig engedi, hogy legyen ideje figyelmeztetni a vezetőt, ha be kell avatkoznia egy manőverbe. Ugyan a technológiát már 2021-ben engedélyezték, de a kiegészítő fényekre csak most kérték és kapták meg a hatóságok áldását a németek - Kaliforniában a tesztflottájukon kísérletezhetnek két évig, míg Nevadában a kereskedelmi forgalomba kerülő EQS és S-osztályokra is felkerülhetnek a türkiz LED-ek 2026 után. A cégnél kutatásokkal támasztották alá, hogy ez a szín a megfelelő választás erre a célra - a következő kérdés az lesz, hogy ebben a többi gyártó is egyetért-e velük.

(Fotó: Mercedes-Benz)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.