A Rakétán korábban többször foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy ahogyan egyre több autó lesz képes egyre összetettebb feladatokat ellátni emberi beavatkozás nélkül, vajon a külvilág hogyan fog tudomást szerezni a szándékaikról. Tavaly ősszel japán kutatók például azzal a gondolattal játszottak el, hogy óriási, rajzfilmeket idéző szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat, hogy azok jelezni tudják a gyalogosoknak, hogy észrevették őket. A Google-höz tartozó Waymo idén októberben publikált elképzelései már eggyel közelebb álltak a praktikushoz és a hihetőhöz. A robottaxikat üzemeltető cég Jaguarjainak tetején egy LED-ekbe burkolt kupola segíti majd a kommunikációt. A gyalogosok szürke-fehér négyzeteket fognak látni, ha áthaladhatnak, míg a Waymo mögötti sofőrnek egy gyalogost ábrázoló rajz mutatja, hogy miért állt meg az autó. Emellett a jármű hangjelzésekkel, teljes mondatokban is tud kommunikálni a külvilággal, például ha újratervezi az útvonalát, hogy kikerüljön egy tűzoltóautót.
A Mercedes egy ennél sokkal kezdetlegesebb, de talán mégis előremutatóbb megoldás tervét nyújtotta be a hatóságoknak.
Az Ars Technicán olvasható cikk szerint a hármas szintű, azaz bizonyos feltételek mellett teljesen önvezető, Drive Pilot rendszerrel felszerelt Mercedesek első és hátsó fényszóróit, illetve visszapillantó tükreit türkiz jelzőfényekkel egészítik ki. Ezek akkor kezdenek világítani, amikor a szoftver irányítja a járművet. Ez azért is fontos, mert a hármas szintű rendszerek már lehetővé teszik, hogy a sofőr elengedje a kormányt és levegye a szemét az útról. Igaz, a Drive Pilot mindezt legfeljebb 65 km/h sebességig engedi, hogy legyen ideje figyelmeztetni a vezetőt, ha be kell avatkoznia egy manőverbe. Ugyan a technológiát már 2021-ben engedélyezték, de a kiegészítő fényekre csak most kérték és kapták meg a hatóságok áldását a németek - Kaliforniában a tesztflottájukon kísérletezhetnek két évig, míg Nevadában a kereskedelmi forgalomba kerülő EQS és S-osztályokra is felkerülhetnek a türkiz LED-ek 2026 után. A cégnél kutatásokkal támasztották alá, hogy ez a szín a megfelelő választás erre a célra - a következő kérdés az lesz, hogy ebben a többi gyártó is egyetért-e velük.
(Fotó: Mercedes-Benz)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR