Egy friss tanulmány szerint lehet, hogy már meg is találtuk a marsi életet

2021 / 05 / 07 / Bobák Áron
Egy friss tanulmány szerint lehet, hogy már meg is találtuk a marsi életet
A Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Kutatóközpont és a George Mason Egyetem kutatói a korábbi marsjárók fotóit elemzve jutottak arra a következtetésre, hogy a bolygón gombaszerű élőlények nőhetnek.

A tudósok régóta feltételezik, hogy a Marson valamikor létezhetett élet, ennek kiderítésére pedig a NASA nemrég egy marsjárót is a bolygóra küldött, aminek kifejezetten az lesz a feladata, hogy az élet nyomai után kutasson. Egy új tanulmány szerint viszont elképzelhető, hogy a marsi életet végül mégsem a Perseverance fogja megtalálni, merthogy azt már azelőtt megtaláltuk, hogy az űreszköz február közepén landolt a Marson.

Az Advances of Microbiology című szaklapban megjelent tanulmány szerzői az Opportunity és a Curiosity marsjáró, valamint a Mars körül keringő Mars Reconnaissance Orbiter HiRISE kamerája által készített képeket elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy a Mars felszínén egészen apró, gombaszerű képződmények vannak, amelyek a megfigyeléseik szerint növekednek és a helyüket is változtatják. "Miután a rover kerekei eltüntették a gömb alakú példányokat, új gömbalakok - némelyik szárral - jelentek meg a régi nyomok gerincén" - teszik hozzá a kutatók, akik szerint ezek a képződmények pontosan úgy viselkednek, mint a földi gombafélék. Ez elméletben nem lenne elképzelhetetlen, hiszen ahogy a tanulmány szerzői írják, az mára köztudott tény, hogy számos földi életforma képes lenne életben maradni a marsi körülmények között is. “Figyelembe véve annak a valószínűségét, hogy a Föld élettel táplálja a Marsot, és hogy az élet többször is átkerült egyik bolygóról a másikra, meglepő lenne, ha nem lenne élet a Marson” - írják a kutatók.

A tanulmány szerzői azért hozzáteszik, hogy a morfológiai hasonlóság nem bizonyíték arra, hogy a Marson valóban van élet, az ásványok, az időjárás, vagy más, ismeretlen geológiai erők is állhatnak a jelenség hátterében.

(Instersting Engineering, Futurism, Borítókép: Getty Images)

Néhány éven belül felfedezhetjük a földön kívüli életet - és ha nem vigyázunk, ki is pusztíthatjuk Az emberiséget időtlen idők óta foglalkoztatja a kérdés, hogy van-e élet a Marson, ám szakértők egy csoportja szerint az ennek kiderítésére tett erőfeszítéseinket paradox módon éppen az húzhatja keresztül véglegesen, ha sikerül embert küldenünk az égitestre.

Az élet nyomaira bukkanhattak a Vénuszon Egy nemzetközi kutatócsapat olyan vegyületet fedezett fel a bolygón, amely a Földön ilyen mennyiségben nem keletkezik magától, viszont ismertek olyan mikrobák, amik termelik és képesek életben maradni oxigénmentes környezetben is.