A kínai Hainan Airlines február elejétől kezdve új módszerrel biztosítja az utasok szórakoztatását: a Rokid AR-szemüvegeit használják az ülések háttámláján lévő monitorok helyett, hogy az utasok azon át nézzenek filmeket az út alatt. A kiterjesztett valóság eszközökkel a kicsi képernyők helyett sokkal nagyobbnak tűnő formátumban láthatják a filmet az emberek és immerzívebb élményben lehet részük, de a technológia fő célja, hogy gazdaságosabb megoldást nyújtson a monitorok helyett. A szemüvegeket könnyen lehet használni és kis helyen elférnek, valamint bármilyen járművön alkalmasak a szórakoztatásra, ezért a Rokid más közlekedési társaságokkal is megbeszéléseket folytat az AR-eszközök integrálásáról.
A teszteket a Hainan Airlines február 7-én kezdte meg a Sencsenből Hszianba tartó járatain és az elkövetkező egy hónapban több mint 20 járaton fogják alkalmazni a módszert. A szemüvegeket viselő felhasználók ötféle film közül választhatnak, játékokat játszhatnak vagy e-könyveket olvashatnak a kiegészítővel, ami egy feltöltéssel 5 órán át működőképes. A Rokid AR-szemüvege Micro-OLED kijelzővel, 1080P felbontással és 120Hz frissítési rátával rendelkezik és a gyártó leírása szerint olyan érzést nyújt, mintha egy 360 inches képernyőt néznénk 10 méteres távolságból. A szemüveg csak 75 grammot nyom, vagyis nem túl kényelmetlen a viselete hosszú távon sem és a kétirányú hangszórói az ígéretek szerint diszkrét módon "terelik" a hangot a kellő irányba, így az utasok kevésbé zavarják a mellettük ülőket az eszköz használatával.
A kiterjesztett valóság alkalmazása a kereskedelmi járatokon még tesztfázisban van, de a későbbiekben akár a nagysebességű vonatokon és más olyan közlekedési eszközökön is megjelenhet, ahol az utazás hosszú időt vesz igénybe és szükség van a szórakoztatási lehetőségek biztosítására. A levegőben zajló személyszállítás megreformálásán a légitársaságokon kívül a repülőgépgyártók is dolgoznak és többen is bemutatták már terveiket a jövő közlekedésével kapcsolatban, ami egészen újfajta utazási élményt nyújtana az emberek számára. Az Airbus Airspace Cabin Vision 2035+ koncepciója szerint például 2035-re új generációs utasteret fejlesztenének, amiben a fenntarthatóságon kívül a kényelem is kiemelt szerepet kapna interaktív és okos technológiai megoldások integrálásával.
Más helyeken az újítások eltérő irányt vesznek és a kommunikációs infrastruktúrát alakítják át, vagyis LiFi-re, a fény internetére térnek át a repülőgépeken. Az Oledcomm a Latécoère céggel és az Air France-szal együttműködésében már tesztelte a rendszert egy A321-en, ami Párizsból Toulouse-ba tartott és sikerült demonstrálni, hogy az infravörös tartományban működő LiFi-vel is lehetséges a megbízható, nagysebességű internetkapcsolat létesítése és használata, akkor is, ha a repülőgép utastere félhomályba borul.
(Fotó: Rokid)