Egy spanyol kalandor egyedül evez át az Antarktiszi-félszigetre és onnan Shakelton megmenekülésének helyszínére SUP-pal
2021 / 11 / 16 / Bobák Zsófia
Egy spanyol kalandor egyedül evez át az Antarktiszi-félszigetre és onnan Shakelton megmenekülésének helyszínére SUP-pal
Antonio de la Rosa nem először indul vakmerő útra, egyszer már átevezett egy SUP-pal a Csendes-óceán egy 4700 kilométeres szakaszán. Most a néhai brit felfedező, Ernest Shackleton drámai expedíciójának végső állomásait járja be egy összesen 3050 kilométeres távon, amelynek 1000 kilométeres szakaszán evezni fog.

Kasztília és León autonóm közösség fővárosában, Valladolidban született Antonio de la Rosa változatos sportkarriert tudhat maga mögött és a nem hétköznapi kihívások is mindig vonzották, ezért az elmúlt években számos alkalommal nyílt lehetősége kipróbálni, mire képes egyedül, és hogyan tud az óceánok vagy fagyos régiók nehéz körülményei között helyt állni. Az egyik leglátványosabb akciója során a Csendes-óceán egy szakaszán evezett keresztül egy nagyobb fajta, a hosszú útra átalakított SUP-al (stand up paddle, vagyis egy szörfdeszkaszerű eszköz, amin állva, esetleg ülve kell evezni), a San Franciscótól Honoluluig tartó 4700 kilométeres utat 76 nap, 5 óra és 22 perc alatt tette meg a sportoló, miközben a legtöbb napon akár 12 órát is evezéssel töltött.

Az Ocean Defenderre keresztelt járművével megtett út során a óceánok műanyagszennyezésének problémájára hívta fel a figyelmet,

a projektet is a Save the Ocean szlogennel hirdette és a a napjairól rendszeresen beszámolt a közösségi média oldalakon.

A következő kalandja sem ígérkezik mindennapi túrának, a november 20-ára kitűzött indulás után először 1000 kilométert evez a SUP-al Chile legdélebbi régiójának fővárosából, Punta Arenasból a Drake-átjárón át az Antarktiszi-félszigetig, ezután további 2000 kilométert tesz meg immár vitorla segítségével az Elefánt-szigeten keresztül Déli-Georgia szigetéig, innen pedig 50 kilométert sílécekkel halad Husvik parányi, elhagyatott településéig, addig az egykori bálnavadász állomásig, amelynek közvetlen közelében értek véget a híres brit felfedező, Ernest Shackleton megpróbáltatásai és menekült meg az ő és legénységének élete 1916-ban. De la Rosa célja a küldetéssel éppen Shackleton kis híján tragédiába torkolló útjának felidézése, ami különösen aktuális, tekintve, hogy jövő februárban tervezik elindítani az Endurance22 projektet, amely során az expedíció elsüllyedt hajóját, az Endurance-t próbálják majd meg felkutatni a Weddell-tenger mélyén.

A spanyol kalandor az utat teljesen egyedül teszi meg, de az aktuális helyzetét élőben lehet követni a honlapján, és valószínűleg ez alkalommal is rendszeres beszámolókat küld majd a közösségi oldalakon. A leírás szerint az egyik legnagyobb nehézséget a Drake-átjárón való átjutás jelenti majd, mivel ezen a helyen találkozik a Csendes-, és az Atlanti-óceán és nincs semmilyen szárazföld a környéken, ami útját állná a tomboló szeleknek és hatalmas hullámoknak, amelyek akár 120 méterre is magasodhatnak. A SUP ilyen körülmények között nem nyújt nagy védelmet az utasnak, de a különleges veszedelmek csak ezután következnek, az Antarktiszi-félsziget környékén már a jéghegyek és az orkák is kockázatot jelentek. Ahogy de la Rosa írja: a legfontosabb tényező a megfelelő felszerelés és energiaellátás mellett a tápanyagokban gazdag étkezés, ezért az útra liofilizált ételeket visz magával és sok-sok pisztáciát (a szponzorok között az Amerikai Pisztácia Termelők egyesülete is megtalálható), valamint többféle sótlanító készüléket az ivóvíz előállításához.

"Ez alkalommal a kalandot nem az úticél jelenti, mivel a megfelelő összegért lehet magángépet vásárolni és a bolygó bármely részére eljutni, hanem az, hogyan csinálod és hogyan nézel szembe egyedül a kihívásokkal."

- olvasható a projekt leírásában. A sportolónak ez lesz az eddigi legnehezebb túrája, de a Shackletont és 27 fős legénységét érő balsorsú eseményekhez és viszontagságokhoz viszonyítva, melyet az 1915-1916-os expedíció közepette éltek át, így is csak részben fogja megtapasztalni, igaz ugyan, hogy ő teljes magányban vág neki az ismeretlennek. Az Endurance tragikus sorsáról korábbi cikkünkben írtunk részletesebben.

Az év elején egyébként egy magyar sportoló, Rakonczay Gábor is nekiindult egy SUP-pal az óceánnak, ő az Atlanti-óceánt tervezte átszelni, de az embertpróbáló hideg miatt hat nap után feladta a küzdelmet. Rakonczay járműve azonban egy fokkal kevesebb védelmet nyújtott a felcsapó hullámok ellen, mint amit de la Rosa speciális eszköze biztosít.

(Fotó: Wikimedia Commons/Alan Oldham)

További cikkek a témában:

Lewis Pugh az első ember, aki átúszott az Antarktisz gleccsereinek jégtakarója alatt A brit hosszútávúszó, környezetvédelmi aktivista a világ figyelmét szeretné felhívni az egyre gyorsuló ütemben olvadó sarki jég problémájára.
Az egyetlen ember, aki helikopterrel ment a Mount Everestre Ha feltennénk a kérdést, vajon leszállt-e valaha is bárki a világ legmagasabb hegycsúcsán, a többség valószínűleg kapásból rávágná, hogy nem. És ha az Airbusnak nincs egy eléggé elvetemült tesztpilótája, igazuk is lenne.
A világ legidősebb biciklistája 106 évesen hagyott fel a versenyzéssel Élő legenda. Példakép mindenki számára. Vagy egy ember, aki nagyon szereti a kerékpározást. Robert Marchand a világ legöregebb biciklistája.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.