A szélturbinák által megölt madarak számát 2012-ben, csak az Egyesült Államok területén nagyjából 573 000-re becsülték, azóta azonban már lényegesen több szélerőmű üzemel, így az évente megsérülő szárnyasok száma is magasabb lehet. Amerikai madárvédők számításai szerint, ha az USA teljesíti azon vállalását, hogy az energiatermelésének 20%-át szélerőművekre bízza, akkor az évente áldozatul eső madarak száma elérheti az 1,4 milliót is. Ha a távolabbi jövőben az energia 35%-át termelnék szélerőművek, akkor akár már 5 millió madár is elpusztulhat évente, bár ez még mindig eltörpülne a villanyvezetékek évi 25 milliós jelenlegi madáráldozataihoz képest.
A fejlesztés alatt álló IdentiFlight egy olyan, szélfarmokra telepíthető madárkövető rendszer, amely mesterséges intelligenciát használ - szúrta ki a fejlesztést az Unofficial Networks. A segítségével azonosíthatóak és nyomon követhetők a szélfarm területén átrepülő madarak, illetve az MI automatikusan le is tudja kapcsolni azokat a turbinákat, melyek forgó lapátjai veszélyesek lehetnek a szárnyasokra nézve. Az IdentiFlight 8 darab rögzített, széles látószögű kamerát, 2 darab, párban mozgatható sztereoszkópikus kamerát, illetve egy 47 millió fényképből álló adatbázist is igénybe vesz a madarak azonosítására, ami a legtöbbször másodperceken belül megtörténik, amint egy berepül az IdentiFlight érzékelőket tartalmazó tornyának 1 kilométeres hatósugarába.
Az IdentiFlight rendszerét ezen kívül még a további szélerőműparkok építésénél is fel lehet használni: segítségével már a tervezés fázisában is feltérképezhetővé válik a helyi madárpopulációk összetétele és nagysága. Ennek nagy szerepe lehet a későbbiekben a szélerőműparkok helyszínének kijelölése, illetve megtervezése során. A rendszer jelenleg három kontinens négy országában üzemel, és összesen több mint száz IdentiFlight-megfigyelőtorony működik működik a világban.
Az intelligens rendszert már terepen is kipróbálták, és a tapasztalatok alapján valóban működik: az IdentiFlight által felügyelt területeken átlagosan 82 százalékkal csökkentek a madarakat ért halálos kimenetelű incidensek a kontrollterülethez képest. Bár az automatizált működés csökkentette a halálos kimenetelű balesetek számát, ezeket nem sikerült teljesen kiküszöbölni. Éppen ezért, a rendszer a gyártó szerint más megoldásokkal kombinálva még eredményesebb lehet.
A madarak megóvására a szélerőművek rotorlapátjaitól már máshol is születtek kísérletek: Norvégiában egy ideje már feketére festik a szélerőművek egy-egy turbinalapátját, hogy ezzel tegyék feltűnőbbé a mozgásukat a madarak számára, de születőben van egy olyan szélerőmű koncepciója is, ami már egyáltalán nem használna forgó légcsavart.
(Borítókép: IdentiFlight, fotó: Taylor Berge/Shutterstock)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR