Az Einride először 2018-ban került a figyelem középpontjába, amikor bemutatta a T-Log-ot, egy autonóm, teljesen elektromos fakitermelő teherautót. Ezt követte a Pod, egy hasonló, teljesen elektromos, vezető nélküli teherautó, amelynek 2019-ben kezdődtek meg a közúti tesztjei Svédországban. Az Einride mostanra pedig már a saját fejlesztésű, az önvezető járműveiken futó Saga Platformmal ellátott E-Truckokat is a piacra dobták. A svéd cég alig egy-két napja egy újabb mérföldkövet hagyott maga mögött, miután a 2022-es SXSW technológiai expón bemutatta az első Remote Pod Operator munkakörben tevékenykedő munkatársát, Tiffany Heathcott rutinos teherautósofőrt – számolt be róla az Electrek.
Heathcott a szakmájában veteránnak számít, most azonban a kamionokkal szerzett vezetési tapasztalatait nem közvetlenül a volán mögött, hanem egy távoli üzemi állomáson fogja kamatoztatni, mint operátor. A hölgy ugyanis nagyobbrészt nem kamiont fog vezetni, hanem egy önvezető teherautókból álló flottát fog felügyelni. Ezzel Heathcott lényegében a világon az első, aki a logisztikai iparágon belül ebben a munkakörben tevékenykedik.
Mint azt már fentebb is írtuk, az Einride operátorai elsősorban nem vezetni fognak járműveket, hanem menedzselni. Az Einride önvezető teherautói önállóan fognak közlekedni, azonban az útvonalak optimalizálásáért, illetve az esetlegesen felmerülő problémák elhárításáért már az operátor fog felelni. Az Einride szerint az autonóm eszközök távoli irányításával a szállítmányozás sokkal biztonságosabbá is válhat, hiszen a sofőrökhöz képest az operátorok sokkal kiszámíthatóbb munkarendben, illetve sokkal kényelmesebb körülmények közepette dolgozhatnának, hisz nem a kamion hálófülkéjében kellene álomra hajtani a fejüket, hanem a saját otthonukban lenne erre lehetőség.
Ahhoz, hogy valaki az Einride operátora legyen, egy többhetes kurzuson kell részt vennie, melyet a cég szakemberei tartanak. Ennek során az Einride Pod névre hallgató önvezető járművel, illetve a távoli irányításra szolgáló kezelőállomással, valamint a különböző üzemmódokkal és a lehetséges vészhelyzetekkel is megismertetik a jövendőbeli operátorokat. A képzés alapfeltétele, hogy minden egyesült államokbeli Einride-gépkezelőnek a korábbi kereskedelmi vezetési tapasztalaton túlmenően minimum a nemzetközi CDL B osztályú jogosítvánnyal kell rendelkeznie, amivel nagyjából nagyobb buszok vezethetőek – ez nem összekeverendő a magyar B kategóriával.
Az Einride Heathcotton kívül már több másik operátort is elkezdett kiképezni, miközben az Egyesült Államokban és Svédországban is terjeszkedik. A vállalat egy regionális irodát is létrehozott a texasi Austinban, de New Yorkban tervezi felállítani amerikai központját. Ezen felül Los Angelesben és a Bay Area környékén is terveznek még irodákat nyitni. Ami a jövőt illeti, az Einride legalább 2000 új munkahely létrehozását tervezi csak az egyesült államokbeli működésének első öt évében, ezeknek pedig egy tetemes része operátori álláshely lesz.
Mint ahogyan azt egy korábbi cikkünkben már megemlítettük, az Einride egy felmérést is végzett az operátori állás kelendőségét firtatva. Az eredmények alapján a jövő sofőrje sokkal inkább az egyetemi diplomával rendelkező értelmiségiek közül fog kikerülni, akik nem az utakon fogják tölteni az idejüket, hanem távmunkában fognak „kamiont vezetni”. A közvéleménykutatásban résztvevők csaknem fele, 49,5 %-a szívesen elvégezne akár egy négyéves egyetemi kurzust is, ha később a mesterséges intelligencia vezetne helyettük, amíg ők távolról felügyelnék a járművet. 56% szerint a kamionsofőri állás igenis vonzó szakma, ha nem kell hozzá a kamionban ülni és 54% számára még a hétvégi munka is elfogadhatóbbá válna, ha nem kellene közben eltávolodni az otthonuktól. Érdekes, hogy a válaszadók 44%-a egyáltalán nem vállalná a sofőri munkát, ha ahhoz teherautóba kellene ülnie.
Talán furcsának hat a fentebb vázolt életkép a jövő kamionsofőrjeiről, azonban mivel a szállítmányozási ágazat már hosszú évek óta utánpótláshiánnyal küzd, így lassan már akár létszükségletté is válhat a fuvarozás minél nagyobb fokú automatizálása. Ahogyan erről már egy korábbi, önvezető kamionokról írt cikkünkben is beszámoltunk, az Európai Parlament közlekedési és turisztikai bizottságának megrendelésére készült tanulmány már 2009-ben felhívta rá a figyelmet, hogy a közúti árufuvarozási piac komoly munkaerőhiánnyal küzd: az akkori adatok alapján az EU-ban közel kétmillió sofőr dolgozott az áruszállításban, és mintegy 75 ezer sofőr hiányzott a munkakerőpiacról, ez a szám az újabb adatok szerint 2019/20-ra 360 ezerre nőtt. Hasonló tendencia figyelhető meg a Csendes-Óceán túlpartján is, ahol a szegmens már 2003 óta küzd munkaerőhiánnyal, az American Trucking Association szerint pedig mintegy 900 ezer új sofőrre lenne szükség 2026-ig, hogy ki tudják elégíteni a piac növekvő igényeit.
(Fotó: Einride)