Egy új app négyszer nagyobb eséllyel leszoktat a dohányzásról, mint az általános módszerek

2020 / 10 / 01 / Perei Dóra
Egy új app négyszer nagyobb eséllyel leszoktat a dohányzásról, mint az általános módszerek
Legalábbis ezt ígéri a seattlei Fred Hutchinson Rákkutató Intézet fejlesztése: a klinikai tesztek során 2415 főt vizsgáltak, 28%-uk pedig 12 hónap elteltével sikeresen letette a cigit.

A dohányzásról való sikeres leszokás aránya nem mutat túl jó képet az Egyesült Államokban, az ugyanis mindössze hét és fél százalék a Centers for Disease Control and Prevention adatai szerint. A Fred Hutch-tanulmánya az eddigi egyik legnagyobb, legszigorúbb, szúrópróbaszerűen végrehajtott vizsgálat, amely egyszerre teszteli a telemedicina teljesítményét és az Elfogadás és Elköteleződés (ACT) terápiás módszert - mondja Jonathan Bricker professzor, a tanulmány vezetője. Hozzátette: már van bizonyítékuk a hatékonyságról, most pedig megnézhetik, hogyan terjeszthetnék el széles körben. A projektet az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet 3,1 millió dolláros támogatásával finanszírozták, valamint a héten tették közzé a JAMA Internal Medicine orvosi folyóiratban. Érdekesség, hogy amíg a dohányosok leszokását segítő alkalmazásokat több mint harminchárommillió alkalommal töltötték le az USA-ban, hatékonyságukról mostanáig csak minimális kutatást végeztek. Dr. Tim McAfee, a CDC Dohányzási és Egészségügyi osztályának egykori igazgatója szerint - aki egyébként nem vett részt a kutatásban - ez egy mérföldkőnek számító tanulmány, amely

gyors előrelépést jelent a digitális egészségügy területén, beleértve annak kritikus alkalmazását a COVID-19 világjárvány idején, segítve a dohányzó embereket a leszokásban.

A tanulmány összehasonlította az iCanQuit alkalmazás teljesítményét a QuitGuide nevű applikáció teljesítményével. A kettő alapvetően eltérő megközelítést alkalmaz az emberek dohányzásról való leszokásában. A Fred Hutch appja az ACT-t használta, amely készségeket tanít az embereknek a dohányzás késztetéseinek felismerésére és elengedésére, helyette segít arra összpontosítani, hogy mit értékelne a környezetünk - például a család-, és arra, hogy a késztetés elnyomása miként támogatja ezen prioritásokat. A Nemzeti Rákkutató Intézet QuitGuide megközelítése ezzel szemben arra tanítja a dohányosokat, hogy próbálják elkerülni késztetéseiket, melyhez észérvekkel és logikával próbálja motiválni őket. Kiderült, hogy az iCanQuit felhasználói gyakrabban és hosszabb ideig léptek kapcsolatba az eszközzel, mint a QuitGuide tesztelői. A kutatók három, hat és tizenkét hónap elteltével készítették elemzéseiket.

Egy év után az iCanQuit felhasználók huszonnyolc százaléka felhagyott a dohányzással, míg ez a QuitGuide-osok huszonegy százalékának sikerült.

Ez a különbség óriási a közegészségügy szempontjából - magyarázza Bricker. Ha százezren használnák az iCanQuit appot, akkor ez relatíve azt jelentené, hogy huszonnyolcezren leszoknának a dohányzásról. A QuitGuidehoz képest ez további hétezer fő lenne. Jo Masterson, a 2Morrow nevű egészségügyi szervezet vezérigazgatója szerint életről és halálról beszélünk, vagyis azzal, hogy ha valaki abbahagyja a cigarettázást, közvetlen környezetén is segít. A 2Morrow 2013 óta áll együttműködésben a Fred Hutch Intézettel, legfőbb küldetésük a dohányzást segítő applikációk fejlesztése. A 2Morrow ezen kívül más, az ATC-elvén alapuló digitális viselkedésmódosító eszközfejlesztéssel is dolgozik. Ügyfelei között vannak munkaadók, kormányzati szervek, egészségügyi ágazatokban tevékenykedők és néhány szolgáltató is. A nemrégiben készült tanulmány azonban teljesen független a 2Morrow-tól. A 2Morrow ugyanis létrehozza az iCanQuit app saját verzióját, míg a Fred Hutch alkalmazása jelenleg is elérhető Androidon és iOSen. Az applikáció megfelelő működéséhez szükséges kódokat az iCanQuit@fredhutch.org címen lehet igényelni. Bricker korábban egyébként már végzett kísérleti tanulmányt abból a célból, hogy értékelje az ACT-intervenciós alkalmazás dohányzás leszokásánál történő használatát. Merthogy az ACT széles körben alkalmazható az emberi egészségre káros magatartásformák visszaszorítására, ideértve a dohányzást, az étkezési zavarokat, a szorongást, a depressziót, a fájdalomkezelést, valamint a veszteség feldolgozását.

(Fotó: Unsplash/Matthew_MacQuarrie)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.