Egy világjárvány kellett ahhoz, hogy a Pokémon Go fejlesztői végre észbe kapjanak?

2020 / 05 / 19 / Perei Dóra
Egy világjárvány kellett ahhoz, hogy a Pokémon Go fejlesztői végre észbe kapjanak?
Hiába lett a világ egyik legnépszerűbb telefonos alkalmazása, sokak számára a Pokémon Go mégis elérhetetlen volt. Cikkünkből kiderül kik az érintettek, és milyen lépéseket tettek a fejlesztők.

2016. július hatodikán nagyot fordult a világ, a Nintendo ugyanis ekkor mutatta be kiterjesztett valóságon alapuló Pokémon Go nevű mobilos játékát, ami az USA-ban mindössze öt óra leforgása alatt a legnépszerűbb új alkalmazás lett. Mivel alapjáraton a játék során az ember a telefonnal a kezében járkál a városban kizárólag azért, hogy elkapjon egy képzeletbeli lényt, amit aztán csatába küldhet mások teremtményeivel, értelemszerűnek tűnt, hogy a koronavírus-járvány megpecsételi a Pokémon Go sorsát. A helyzet azonban úgy látszik felnyitotta a fejlesztők szemét.

Süllyedés helyett felemelkedés

Megmenekülése érdekében a Niantic otthonról is kényelmesen élvezhető játékká változtatta a Pokémon Go-t, és ezzel nemcsak megmentette, de elérhetővé tette egy régóta figyelmen kívül hagyott réteg, a fogyatékkal élők számára is. John Hanke, a Pokémon Go fejlesztője, a Niantic vezérigazgatója, szerint a világjárvány perspektívaváltásra késztette a társaságot:

"A Pokémon Go eredetileg az alábbi három alapelv köré épült: testmozgásra és új helyek felfedezésére, valamint a másokkal való közös játékra ösztönözni a játékosokat, méghozzá a kiterjesztett valóság segítségével."

A koronavírus azonban mindenféle tekintetben kihívás elé állította céget, ezért elszántan próbáltak olyan megoldásokat találni, amelyek adaptálják a játékot a jelenlegi helyzethez, de mégsem veszik el a lényegét. Hanke úgy fogalmazott, hogy biztosak akartak lenni abban, hogy az alkalmazás a járvány után is részese lesz az emberek mindennapjainak.

"Ott lesz ugyanakkor egy másik otthoni elem, amely kiegészíti az eredeti játékot, és amely erősebb lesz, mint korábban. Mindehhez eszközölnünk kellett néhány változtatást, az applikáció alapértelmén azonban nem változtattunk."

A fogyatékkal élők régóta várták az újítást

Hanke szerint a vállalatnál már februárban sejtették, hogy előbb-utóbb problémák adódnak a vírus miatt, ezért már akkor ötszáz méterre növelték a játékosok közti távolságot. Március tizenkettedikén aztán felfüggesztették a csoportos párbajokat, és megfelezték az útvonalak hosszát, amit a játékosoknak teljesíteniük kellett új Pokémonok begyűjtéséért. Egy hónappal később tovább mentek, és bejelentették az úgynevezett 'távoli rendszert', melynek során a felhasználók bármilyen távolságból, így akár otthonról is barangolhatnak a térképen, párbajozhatnak másokkal és új Pokémonokra vadászhatnak.

Az irány jó, de további fejlesztések kellenek

A távolság növelése csak az érem egyik oldala, ugyanis ha valaki mondjuk betegségből adódóan képtelen elhagyni otthonát, a Pokémon Go gyakorlatilag elérhetetlen számára, hacsak nem egy forgalmas, központi városrészen él. (Ugyanezért például vidékiek sem próbálhatják ki magukat a játékban, hiszen a legtöbb esetben otthonuktól túl messzire kell utazniuk még egy egészen rövid játék erejéig is.) Egy "Sthomde" nevű felhasználó szerint a Pokémon Go eddigi módosításai jók, azonban tart tőle, hogy azok csak ideiglenesen elérhetőek, másrészt további bővítések kellenének, mert az applikáció egy meghatározó rétegnek még így is élvezhetetlen. Sthomde az új nagy sikerű Harry Potter telefonos játékot említi példaként, ami lehetővé teszi a teleportálást, ezáltal új szintre emeli a kiterjesztett valóságon alapuló játékélményt. "A játékunk elsődleges célja a kezdetektől fogva a szabadban való kikapcsolódásra irányult, de mindig is volt egy része, mondjuk harminc százaléka, amelyet úgy terveztünk, hogy otthonról vagy az irodából is élvezhető legyen. Ennek fejlesztése aztán idő közben háttérbe szorult,

ezért most minden kreatív energiánkat erre fordítjuk." - mondja Hanke.

Hozzátette: az eddigi változtatások egy része állandó lesz, másokat a helyzet normalizálódása után kiigazítanak (hogy ez pontosan mit takar, azt egyelőre nem tudni), de ezután jobban szem előtt tartják, hogy a fogyatékkal és a kevésbé frekventált helyen élők is zavartalanul használhassák az alkalmazást.

A Pokémon Go pszichológiája

Cikkünk elején említettük, hogy a Pokémon Go rekordidő alatt az USA legnépszerűbb telefonos alkalmazása lett, és szinte napokon belül több mint ötszáz millió dolláros bevételt hozott a konyhára. De vajon hogy szippantott be ennyi embert? Nos, Andrew Przybylski, az Oxford Internet Institute pszichológusa szerint elég könnyen. A jelszavak: könnyű hozzáférhetőség, nosztalgia, kiterjesztett valóság, közösség.

"A szórakozás biztosításának egyetlen módja, ha a játékosok magabiztosnak érzik magukat, folyamatosan új dolgokat fedezhetnek fel, miközben összekapcsolódhatnak másokkal és megoszthatják élményeiket. E három nagyon fontos szempontból a Pokémon Go egyértelmű sikernek bizonyult."

A Pokémon Gohoz csak egy okostelefon kell, és mivel a játék egyszerű és könnyen elsajátítható, így bárki számára élvezhető már minimális idő- és energiabefektetés után is. Persze mondhatnánk, hogy tele a padlás hasonló applikációkkal, a Pokémon Go mégis ad egy olyan pluszt az élményhez, amit mások nem. Ez nem más mint a nosztalgia, hiszen a Pokémonon felnőtt generáció számára a játék felidézi gondtalan éveiket, és megannyi kedves emléket ébreszt bennük. Egy kutatás szerint pedig a nosztalgia fejleszti a kreativitást, növelheti az önbizalmat, továbbá erősíti a valahová tartozás érzését. Ha pedig már itt tartunk, a játék iránti közös lelkesedés megkönnyíti a beszélgetést, kapcsolatteremtést akár idegenekkel is. A recept legfontosabb összetevője mégis a kiterjesztett valóság (augmented reality), melynek köszönhetően a kedvencek a valóság részeiként elevenednek meg, a játékosok pedig igazi pokémon-mesternek érezhetik maguk. Így a jól ismert fantáziavilág megelevenedik, és fizikailag is megtapasztalhatóvá válik. Mint láthatjuk, a Pokémon GO sikerének pszichológiája meglehetősen összetett, és mivel a technológia gyorsan fejlődik, a közeljövőben még több hasonló applikáció várható, melyek azonnal kielégíthetik legmélyebb és legrejtettebb igényeinket.

A millió dolláros kérdés persze továbbra is az: vajon a technológia egy napon érdekesebb lest mint maga a valóság?

(Fotó: Needpix)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A mesterséges intelligencia által tervezett űrhajó egyelőre nem működőképes - de ezen lehet változtatni
A mesterséges intelligencia által tervezett űrhajó egyelőre nem működőképes - de ezen lehet változtatni
Egyedül nem megy: a mérnököknek és a mesterséges intelligenciának szüksége van egymás segítségére az olyan bonyolult munkák során, mint például egy űrhajó megépítése. A 'Tud-e az AI űrhajót tervezni' kérdésre Dr. Csilling Ákos, a magyarországi Bosch csoport tudományos munkatársa kereste és mutatta be a választ a Simonyi Konferencián tartott előadásában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.