A Deimos enyhén, két fokkal a Mars egyenlítője felé dől – ez olyan csekély mértékű eltérés a normálishoz képest, hogy a csillagászok többsége tovább is lépett a problémán. Ugyanakkor a mostani tanulmány szerzői szerint ez aprócska különbség olyan fontos nyom, mint ami a detektívregényekben a gyilkos leleplezéséhez vezet.
A detektívregény analógia már csak azért is helyénvaló, mert úgy tűnik, a Mars nem egy gyilkosságot elkövetett már a múltban, sőt újabb mészárlásokat tervez. A Mars titkának megértéséhez azonban a másik holdat, a Phobost is vizsgálni kellett. A Phobos borzasztó lassan, de annál biztosabban zuhan spirál alakban a Mars felé. Idővel olyan közel kerül majd a bolygóhoz, hogy annak a sokkal nagyobb gravitációs ereje darabokra tépi majd az aprócska holdat.
A szétesett Phobosból pedig egy gyűrű alakul majd ki a vörös planéta körül.
Ugyanakkor a Phobosra váró sors nem egyedi. A szétesett Phobosból keletkezett gyűrű ugyanis egy újabb holddá fog összeállni. Mindez ráadásul nem pusztán a jövő, hanem már a múltban is megtörtént. Méghozzá többször is. És ez a ciklus: a holdak pusztulása és újjászületése magyarázza a Deimos pályájának az eltéréseit is, amire ezek az események kihatással lehettek.
A feltételezések szerint kezdetben létezett egy "őshold", amely a Phobosnál hússzor nagyobb lehetett. A Phobos ennél a feltételezett ősholdnál két generációval fiatalabb. Az őshold eddig kétszer pusztult el, és kétszer született újra: a második alkalommal lett tehát belőle az a hold, amit ma Phobosként ismerünk.
Mindezt nem csak a pályaadatok, de a Phobos életkora is alátámasztja.
A Deimos néhány milliárd éves, a Phobos ehhez képest egy kétszázmillió éves csitri – vagyis akkor jött létre, amikor a Földön még a dinoszauruszok uralkodtak.
Persze ennek az elméletnek a végső bizonyítéka az lehetne, ha valaki leszállna a két hold valamelyikén, és ott geológiai mintákat venne. Szerencsére, ha minden jól megy, ez sem várat magára sokáig: a japán űrhivatal, a JAXA 2024-ben tervezi a Martian Moons Exploration (MMX) missziót a Phobosra küldeni. Ekkor az MMX mintákat hoz majd vissza a Földre.
(Kép: Flickr/Kevin Gill, NASA)

Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR