Kalifornia nem csak egy állam az ötven közül. Negyvenmillió lakosával a legnépesebb; ha önálló ország lenne, a világ ötödik legnagyobb gazdaságát tudná magáénak, Németország mögött, de Indiát megelőzve. Ezért ahogyan például az online adatvédelem terén, úgy a közlekedésben is valószínű, hogy a teljes Egyesült Államok követni fogja az "arany állam” által kijelölt utat. A közelmúltban a Rakéta is beszámolt arról, hogy folyamatosan erdőtüzek nehezítik a helyiek életét, így alig másfél hónappal az elnökválasztás előtt érthető, hogy Kalifornia demokrata kormányzója határozott üzenettel állt a választói elé.
A TechCrunch által idézett közlemény szerint a közlekedési szektor felelős a helyi széndioxid és szénmonoxid kibocsátás több mint feléért, a szmog nyolcvan százalékáért és a dízelszennyezés majdnem egészéért. Attól, hogy csak környezetbarát autókat és kisteherautókat lehet majd kapni az államban, azt várják, hogy az üveghatású gázok kibocsátása harmadával, a nitrogén-oxidoké nyolcvan százalékkal esik vissza. Ezt követik majd 2045-re a teherautók és egyéb nehézjárművek.
Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet majd benzines autókkal közlekedni,
sőt, a használtautó-piacon továbbra is értékesíthetik majd a helyiek az autóikat, de a politikusok arra számítanak, hogy addigra mindenkinek jobban meg fogja érni, hogy zöld autóval járjon. Ehhez persze egyszerre kell majd fejlődnie az autóknak és a töltőhálózatnak is.
Bár a tizenöt évnyi távolság bátornak tűnik, vannak, akik még a kaliforniaiaknál is ambiciózusabbak: Norvégia már öt éven belül szeretné elérni ezt, de Dánia, Izland, Írország, Hollandia, Szlovénia, Svédország és Skócia is megelőzi majd a legnépesebb amerikai államot, sőt, még Németország is 2030-at említi, mint céldátumot. Franciaország és Spanyolország szintén 2035-ben, illetve 2040-ben gondolkodnak, csakúgy, mint az Egyesült Királyság, ám utóbbinál felröppentek olyan pletykák, hogy ezt a dátumot 2030-ra hozhatják előre.
(Fotó: Pixabay, Levi Bianco/Getty Images)