A Grain Weevil (Gabona Zsizsik) robotot a Nebraskai Egyetem kutatói fejlesztették, hogy segítségével automatizáljanak egy olyan munkát, amelyet időnként még mindig emberek végeznek és ami időről időre életeket is követel. A gabonát és más szemesterményt tartalmazó óriási tárolók tartalmát kezelő dolgozók közül minden évben néhány csapdába esnek a sok tonnányi búza, kukorica vagy más termény apró szemei között: a Purdue Egyetem rendszeresen elvégzett felmérése szerint 2020-ban 35 ilyen esetet jelentettek be az Egyesült Államokban, 2021-ben már csak 29-et és ezek közül kisebb arányú volt a halálos kimenetelű balesetek száma, csak 11 a 29-ből.
Mivel történelmileg magasabb szokott lenni a hasonló halálos/nem halálos események megoszlása és sokkal gyakoribb a 21 éven aluli kiskorúakat érintő esetek száma (2021-ben az összes szemesterménnyel kapcsolatos halálos balesetben csak egy 16 éves vesztette életét), ezért az emberek felkészültsége és a biztonságos feltételek megteremtése úgy tűnik, nagyobb figyelmet kapott az elmúlt időkben. Azonban ezt a néhány tragikus történést is meg lehet előzni olyan módszerekkel, amelyek szükségtelenné teszik az emberek szemesterményekkel teli tárolókban való munkáját.
A Grain Weevil célja, hogy felváltsa az emberi munkaerőt a silókban. A robotot gyártó cég alapítói, Zane Zents, valamint Ben és Chad Johnson elmondása szerint az ötlet személyes tapasztalat eredményeként merült fel bennük, egyik barátjuk kérte őket ugyanis arra, hogy építsenek neki egy olyan robotot, ami helyette dolgozik a tárolókban, hogy soha többé ne kelljen belépnie oda. Az egyszerű, 18 kilogrammos, távoli irányítással és automata üzemmódban is működő gép propellerek segítségével hajtja magát előre és töri a szemeket, és könnyű szerkezete miatt a felszínen marad, illetve lesüllyedés után is könnyedén a felszínre kapaszkodik. A gép időről időre felkeveri a terményt, elegyengeti a tároló tartalmát, adatokat gyűjt és abban is segít, hogy a szemek megfelelő módon a kivezető berendezésbe kerüljenek.
A gép prototípusát két év alatt építették meg, majd különféle pályázatok és díjak elnyerése után tovább fejlesztették a szerkezetet és az első teszteket tavaly ősszel végezték el Nebraska, Iowa és Tennessee államok farmjain. Az erről készült felvételeken jól látható, hogyan küzdi le a mechanikus zsizsik az akadályokat, a közeljövőben pedig elkezdheti beteljesíteni alkotóinak célját, vagyis azt, hogy "ne legyen több csizma a gabonaszemekben".
(Fotó: Grain Weevil)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR