Ekkora a különbség a Hubble és a James Webb Űrteleszkóp felvételei között 2024 / 05 / 16 / Bobák Zsófia

Az NGC 6440 globuláris klaszter olyan csillagcsoportosulás, amelyben “kozmikus méhkas” módjára csillagok százezrei vagy millió helyezkednek el egymáshoz igen közel, kevesebb mint egy fényévnyire, így különösen fényes jelenségként tűnnek fel az űrteleszkópok felvételein. A klaszter 28 000 fényévnyire található a Földtől a Nyilas csillagképben és az elmúlt időkben két teleszkóp is készített képeket róla, miközben pulzárokat kerestek különböző tudományos programok keretében. A Hubble felvétele a WFC3 (Wide Field Camera 3) kamerával készült, amit az űrteleszkóp utolsó javítási misszióján helyeztek el az fedélzetén. A WFC3 az elektromágneses sugárzás ultraibolya és látható fény tartományaiban, valamint közeli infravörösben mér, míg a James Webb képét készítő NIRCam (Near-InfraRed Camera) kamera szintén a közeli infravörös tartomány 0,6-tól 5 mikronig tartó spektrumát fedi le. Az NGC 6440 csillagoktól sűrű összetételét a teleszkópok érzékeny műszerei részletesen tudják feltárni, de ehhez az infravörös műszerekre van szükség, csak ezek látnak át ugyanis az égitesteket rejtő csillagközi por és gáz fátylán. (Fotó: ESA/Webb, NASA & CSA/P. Freire, M. Cadelano, C. Pallanca)