Magyar motorral felszerelt elektromos hajók hódíthatják meg Európa tavait

2022 / 05 / 31 / Bobák Áron
Magyar motorral felszerelt elektromos hajók hódíthatják meg Európa tavait
Amíg autógyártásban szinte teljesen elképzelhetetlennek tűnik, hogy egyszer csak felbukkanjon egy olyan márka, amelyet teljes egészében hazánkban fejlesztenek és gyártanak, az elektromos motorcsónakok területén ez már meg is valósult az eKraftnak és a Waterfront Balaton Kft.-nek köszönhetően.

A két cég a tavaly szeptemberi Balaton Boat Show-n mutatta be a Phantom 26 névre keresztelt siklóhajót, amit a motorcsónakot tervező Waterfront Balaton szerint már az alapjaitól az eKraft hajtásrendszere köré terveztek. A Rózsavölgyi Norbert és Bukor László által megálmodott hajó már 32 km/h-s sebességnél átmegy siklásba, aminek köszönhetően az elektromos hajtásrendszer teljesítményének 100%-a kihasználható, a megrendelő igényei szerint pedig akár tévével, hűtővel vagy nagy teljesítményű hi-fi rendszerrel is felszerelhető.

Az eKraft a múlt héten megrendezett Nemzetközi Automobil és Tuningshow-n is képviseltette magát egy meglehetősen látványos standdal, ahol a magyar tervezésű hajó mellett két másik motorcsónakot is szemügyre vehettünk, valamint alkalmunk nyílt beszélgetni is a cég képviselőivel az eddigi tapasztalataikról.

Hunyadi Attila ügyfélkapcsolati vezető elmondta, hogy négy éve kezdtek bele az elektromos hajtáslánc fejlesztésébe, majd 2020 tavaszán létrehozták az eKraft Europe Kft.-t, ami után nagyjából egy évvel ezelőtt indulhatott meg az első megrendelők hajóinak elektromosítása. Az eKraft tehát egy egészen fiatal cég, nem véletlen, hogy az idén még visszafogottan csak 5-8 megrendelés teljesítésére számítanak, a jövőben viszont az a céljuk, hogy piacvezetők legyenek az elektromos hajtásláncok fejlesztésében és integrálásában.

Erre minden esélyük meg is van, hiszen a vállalat rendkívüli ütemben fejlődik. Az elsőként kifejlesztett, 180 lóerős hajtásláncot gyors ütemben három másik követte, így a megrendelők ma belmotoros hajó esetén 150, 200 valamint 400 lóerős modellek közül válogathatnak, míg külmotorból egyelőre 150 és 200 lóerős verzió áll rendelkezésre.

Az AMTS-en egy brit Axis T250 valamint egy olasz gyártmányú Eolo 730 EFB tűnt fel a magyar hajó mellett, utóbbi a Phantom 26-hoz hasonlóan az eKraft 200 lóerős belmotorjával van felszerelve. Ez a technikai leírás szerint elegendő ahhoz, hogy a hajó akár 65 km/h-s sebességgel haladjon, igaz, ebben az eseteben a hatótávolság nagyjából 30 kilométerre csökken. Kényelmes, 10 km/h-s tempóval viszont akár 100 kilométeres hatótáv is kihozható az akkumulátorcsomagból, ami azt jelenti, hogy a Balatont akár hosszában is át lehet szelni az eKraft hajtásláncaival szerelt hajókkal.

Nem véletlen, hogy maga a cég is úgy hirdeti a termékeit, hogy azzal a Balatonfüred és Siófok közötti 12 kilométeres távolság mindössze 16 perc alatt megtehető, hiszen az eKraft szempontjából a Balaton meglehetősen kézenfekvő piaci rést kínál. Ahogy azt dr. Csicsely Tamás a Likebalaton.hu-nak összefoglalta, a tavon belső égésű motorral hajtott kishajót és csónakot - bizonyos kivételektől eltekintve - tilos üzemeltetni, elektromos motort ugyanakkor minden további nélkül lehet használni mind vitorlásokban, mind csónakokban és kishajókban.

Az eKraft hajtásrendszerének nagy előnye, hogy szabványos, 220 voltos hálózati töltővel is lehet tölteni, ami többnyire a balatoni kikötőkben is rendelkezésre áll, 80 kW-os gyorstöltéssel pedig mindössze 45 percbe telik a 200 lóerős motor akkumulátorainak a feltöltése. A Balatonon erre egyelőre nem sok helyen van lehetőség, de a következő években várhatóan némileg javulni fog a helyzet. A Magyar Turisztikai Ügynökség tavaly a hirbalaton.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy a Kisfaludy Program keretében összesen tíz "e-kikötőfejlesztési" projektet támogatnak, igaz, a program honlapján ezek közül mindössze négyről találtunk információt. Ez alapján Tihanyban még az idén befejeződik az elektromos töltővel is felszerelt kikötő bővítése, míg Balatonfüreden, Balatonkenesén és Balatonvilágoson jövőre készülhetnek el az elektromos hajók fogadására alkalmas létesítmények.

Az eKraft hajtásrendszerével felszerelt hajók töltését lényegesen megkönnyíti az úgynevezett merített hűtésű akkumulátor, aminek köszönhetően az akkumulátorok nagy teljesítményű hajózás után is azonnal tölthetőek. Ezt a megoldást teljes egészében a vállalat mérnökei fejlesztették ki, és jelenleg szabadalmaztatás alatt áll. Ami a hajók árát illeti, erről a cég képviselője annyit mondott, hogy hatvanmillió forint alatt már hozzá lehet jutni egy elektromos hajtásrendszerrel felszerelt siklóhajóhoz. Hogy ez sok vagy kevés, az nézőpont kérdése, hiszen az Eolo 730 EFB alapára (belső égésű motorral) például átszámolva alig harmincmillióra jön ki, azonban mivel a belső égésű motorok használata a Balaton mellett számos más európai tavon is tiltott - és a jövőben várhatóan egyre több helyen az lesz -, így aki most vesz motorcsónakot, annak már minden bizonnyal jobban megéri az elektromos hajtásba invesztálni.

Vízre bocsátották a világ első teljesen elektromos versenyhajóját A RaceBird szárnyashajót kifejezetten egy új, elektromos hajókat felvonultató bajokság számára fejlesztik, mely 2023-ban fog elstartolni.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.