A Szijjártó Péter külügyminiszter bejelentéséből megismert projektben a Fejér megyei Iváncsán épülhet 30 GWh éves gyártókapacitású elektromos akkumulátorgyár, és az előkészületek már idén megindulnak a 700 ezer négyzetméternyi területen. A gyárban évente nagyjából 600 ezer elektromos autó (autónként 50 KWh-s akkumulátor kapacitással) felszereléséhez elég akkumulátort gyárthatnak majd.
A miniszter az infrastruktúra fejlesztés jelentőségét hangsúlyozta, és támogatást is kilátásba helyezett, melynek összegéről egyelőre nincs végleges megállapodás. Az elektromos autókba szerelhető akkumulátorokat gyártó új üzem 2500 munkahelyet teremt majd. Tavaly összesen 194 163 tisztán elektromos meghajtású elektromos autót értékesítettek Németországban.
“Aki megnyeri magának az elektromos autók beruházásait, az a jövőt nyeri meg” - mondta Szijjártó, hozzátéve, hogy az elektromos autók értékesítési számai folyamatosan emelkednek. Az elektromos autók akkumulátor-gyártásában az ázsiai cégek a legerősebbek.
2020-ban globálisan 52 milliónál is több ilyen járművet adtak el, és a következő évtizedben akár tízszeresükre nőhetnek az eladások.
A KPMG 2020 nyarán tette közzé önvezető autózásra vonatkozó felkészültség-indikátorát, melyben Magyarország a 30 szereplő ország rangsorában a 25. helyet foglalta el. Hiányterületeink, melyeket kiemelten fontos lenne fejleszteni, az egyéni digitális képességek, az önvezetés elfogadottsága és jogrendszerünk hatékonysága. Ugyanakkor, ahogy az elektromos akkumulátor-piaci szerepünk is bizonyítja, a 4G-lefedettség és az önvezető gépjárművekbe való iparági beruházások terén nem állunk rosszul.
A dél-koreai vállalat arra számít, hogy bővül majd az elektromos autók iránti kereslet Európában, és az autógyártóknak még több akkumulátorra lesz szükségük. A dinamikusan növekvő piacból így nagyobb szeletet is megszerezhet az SK Innovation.
Az SK Innovationnek nem ez az első magyarországi beruházása, már van egy működő gyáruk Komáromban, és egy második is építés alatt áll, vagyis ez már a harmadik lesz. Az új beruházást az állami hírügynökség még 2020 őszén bejelentette Dél-Koreában, bár akkor még nem volt végleges döntés az újabb magyarországi gyárról.
A vállalat két komáromi gyára már bizonyította versenyképességét, és most azért lett Iváncsa a helyszín, mert kiváló logisztikai adottságokkal rendelkezik, és rendelkezésre áll a megfelelő számú, képzett munkaerő is.
Magyarország már a friss bejelentés előtt is akkumulátor-gyártó nagyhatalomnak számított, hiszen a szintén SK Battery Manufacturing Kft. Komáromban 239 milliárd forintos óriásberuházással fejleszti gyárát, és már azt is bejelentették, hogy 2022-ig 1400 dolgozót szeretnének felvenni. Ez a vállalat elsősorban az európai Volkswagen-gyártáshoz szállít majd energiaforrásokat Magyarországról.
Az épülő gyárban az ipar 4.0. technológiát alkalmazzák majd és az ott készülő akkumulátorok évente 140 ezer elektromos autóhoz lesznek elegendőek. A próbagyártás 2020 utolsó negyedévében indult. A magyar leánycég az első Koreán kívüli gyártóüzemük, ahol mely 430 ezer négyzetméteren gyártják majd a 7,5 GWh-os akkumulátorokat, melyek egyetlen feltöltéssel akár 500 kilométeres távolság megtételét is lehetővé teszik.
Gödön egy már üzemelő nagy akkumulátorgyár bővül éppen, a Dél-Koreai Samsung SDI üzeme, itt 390 milliárd forintos fejlesztés zajlik, mely 1200 új munkahelyet teremt majd. A gyár méretei összevethetőek lesznek a világ legnagyobb autógyártáshoz kapcsolódó üzemeivel, például a Tesla Giga Nevada gyárával, vagy a wolfsburgi VW üzemcsarnokokkal.
Az ázsiai akkumulátorgyártók megjelenése egyébként nem tekinthető sem váratlannak, sem véletlennek. Az EU-ban a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt rohamosan nő a részben vagy teljesen elektromos autók piaca, ugyanakkor a járműgyártók nem rendelkeznek akkumulátorgyártó kapacitással. Az energiaforrás a hajtáslánc egyik legfontosabb eleme, és most úgy fest, hogy a kontinens gyártói főképp ázsiai cégektől lesznek kénytelenek azokat beszerezni.
A gödi üzemben egy ideig képcsöveket gyártott a Samsung, de pár éve már elektromos autókhoz való akkumulátorokat gyártanak itt. A vállalat a bővítéshez újabb területeket vásárolt, kibővítve a lehetőségeiket. A most bejelentett beruházással Magyarország valószínűleg páratlan pozícióba került az elektromos járművekhez gyártott akkumulátorok előállításának piacán.
(Forrás: MTI, Portfolio, Novekedes Kép: SK Innovation)