A Rob White által alapított White Motorcycle Concepts cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé minthogy megdönti az akkumulátoros-elektromos motorok eddigi sebességrekordját és több mint 400 km/h-ra gyorsul a pályán valamikor jövőre. A brit mérnöknek van tapasztalata az igazán gyors járművek tervezésének terén, mivel több mint huszonkét évet töltött a versenyautók világában, mielőtt létrehozta a cégét. Ezalatt dolgozott a V8 Supercars és Forma 1-es járművek fejlesztésén, valamint a Ford GT40 World Sports Car programjában is.
A sportautók aerodinamikájának támogatására és teljesítményük növelésére bonyolult rendszereket alkalmaznak a szakemberek, ezeket a módszereket azonban nem igazán lehet átültetni a motorkerékpárok építésének gyakorlatába a járművek eltérő struktúrája miatt. Legalábbis eddig nem lehetett. White viszont éppen valami hasonlót kísérel meg a WMC250EV és a háromkerekű WMC300FR fejlesztésével, amelyek egy új technológiával, az úgynevezett V-Airrel valósítják meg a minden eddiginél hatékonyabb működést.
A V-Air elnevezés egy légcsatornát takar, amelyet a motor közepén, hosszanti irányban alakítanak ki, hogy a levegő zavartalanul haladhasson és ne akadályozza (annyira) a jármű és vezetőjének teste a szabad áramlásban. Így akár 70%-os csökkenést is el lehet érni a légellenállás tekintetében az előzetes tesztek szerint, ami nem csak az extra gyors tempót, hanem a energiával való spórolást is elősegíti, ami nem elhanyagolható tényező a 21. század járműveinek tervezése során. Hogy eddig miért nem jelentek meg a lyukas motorok a versenypályákon azt részben a motorok meghajtása magyarázza, az új forma az elektromos (akkumulátoros) típusoknál alkalmazható, mivel ezeknél a csatorna alá lehet elhelyezni az akkumulátort, ezzel az elhelyezéssel pedig egyben a struktúra stabilitását is növelik.
A V-Air mellett a kétkerekű verzióban még két új technológiát is alkalmaznak: a D-Drive-ot és F-Drive-ot, amelyek közül az első az elsőkerék meghajtást, a második a hátsókerék meghajtást jelenti, vagyis a motor kétkerék-meghajtású, ami szintén különleges koncepciónak számít a motorok világában. Bár összkerékhajtású motorkerékpárok léteznek, a SportMotor 2017-ben össze is szedte az addigi legizgalmasabb típusokat ebből a kategóriából, de a lista nem túl hosszú. A White Motorcycle Concepts kétkerékhajtású gépének egyedi jellemzője, hogy az első két 20kW-os villanymotor a fékenergia-visszanyerésével is növeli a hatékonyságot. A hátsó részen két 30kW-os motort helyeztek el, a jármű alsó részében található akkumulátor pedig 15 kWh-ás, ezzel a rendszerrel a jövőben elérhetővé válik a csúcssebesség, amelyet egyelőre, a szeptember 17-én megtartott első teszten még nem demonstrált a WMC250EV, de a közeljövőben már erre is sor kerülhet.
A Bruntingthorpe pályán levezényelt próbán Rob White vezette a gépet, amely jelenleg csak egy 60V-os rendszer hajtott, így a végsebessége messze elmaradt attól, amelyet a későbbiekben el szeretne érni a csapat. A végső verzió 800 V-os rendszere biztosítja majd a több mint 400 km/h-s sebességet, amelyet a boliviai Salar de Uyuni sómezőn kísérelnek majd meg elérni 2022-ben. A jelenlegi rekordot Max Biaggi tartja a Voxan Wattman elektromos motorjával, amivel 366 km/h-s átlagsebességet, egy ponton pedig maximális 408 km/h-s sebességet ért el.
(Fotó: Flickr/whitemotorcycleconcepts)
További cikkek a témában:
Voxan Wattman, a világ leggyorsabb elektromos motorkerékpárja?
Nem tartott sokáig, amíg az elektromos járművek elkezdték meghódítani az autóipart, nem csoda hát, ha a motorkerékpár-gyártók számára sem közömbös az innovatív technológia. Az azonnali energiaellátás és a könnyű akkumulátorcellák túl jó lehetőséget jelentenek ahhoz, hogy kihagyják. Ja, és persze ez a jövő is.
Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani
Igen, itt a Földön.
Az önvezető motorok fejlesztése is alakul, nem csak az önvezető autóké
A hatvanas évek easyrideres ellenkultúrája számára a végtelen szabadságot testesítette meg a motoros cruisolás a végtelen utakon, de vannak olyanok is, akik kevésbé romantikus módon a városi dugókon próbálnak meg átvergődni nap mint nap munkába menet a vasparipa hátán. Alapvetően mindenkinek, de ez utóbbi csoportnak különösen hasznosak lehetnek a motorkerékpárok automatizálását célzó erőfeszítések. De vajon mi értelme egy teljesen önvezető motornak?