Radikálisan új formával készül a világ legszokatlanabb motorja a sebességrekord felállítására

2021 / 09 / 21 / Bobák Zsófia
Radikálisan új formával készül a világ legszokatlanabb motorja a sebességrekord felállítására
A V-Air technológiával teljesen új alapokra helyezi a motorkerékpárok kialakítását a White Motorcycle Concepts: a lyukas motor közepén ugyanis egy légcsatornát építettek be, ami 70%-kal csökkenti a légellenállást száguldás közben.

A Rob White által alapított White Motorcycle Concepts cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé minthogy megdönti az akkumulátoros-elektromos motorok eddigi sebességrekordját és több mint 400 km/h-ra gyorsul a pályán valamikor jövőre. A brit mérnöknek van tapasztalata az igazán gyors járművek tervezésének terén, mivel több mint huszonkét évet töltött a versenyautók világában, mielőtt létrehozta a cégét. Ezalatt dolgozott a V8 Supercars és Forma 1-es járművek fejlesztésén, valamint a Ford GT40 World Sports Car programjában is.

A sportautók aerodinamikájának támogatására és teljesítményük növelésére bonyolult rendszereket alkalmaznak a szakemberek, ezeket a módszereket azonban nem igazán lehet átültetni a motorkerékpárok építésének gyakorlatába a járművek eltérő struktúrája miatt. Legalábbis eddig nem lehetett. White viszont éppen valami hasonlót kísérel meg a WMC250EV és a háromkerekű WMC300FR fejlesztésével, amelyek egy új technológiával, az úgynevezett V-Airrel valósítják meg a minden eddiginél hatékonyabb működést.

A V-Air elnevezés egy légcsatornát takar, amelyet a motor közepén, hosszanti irányban alakítanak ki, hogy a levegő zavartalanul haladhasson és ne akadályozza (annyira) a jármű és vezetőjének teste a szabad áramlásban. Így akár 70%-os csökkenést is el lehet érni a légellenállás tekintetében az előzetes tesztek szerint, ami nem csak az extra gyors tempót, hanem a energiával való spórolást is elősegíti, ami nem elhanyagolható tényező a 21. század járműveinek tervezése során. Hogy eddig miért nem jelentek meg a lyukas motorok a versenypályákon azt részben a motorok meghajtása magyarázza, az új forma az elektromos (akkumulátoros) típusoknál alkalmazható, mivel ezeknél a csatorna alá lehet elhelyezni az akkumulátort, ezzel az elhelyezéssel pedig egyben a struktúra stabilitását is növelik.

A V-Air mellett a kétkerekű verzióban még két új technológiát is alkalmaznak: a D-Drive-ot és F-Drive-ot, amelyek közül az első az elsőkerék meghajtást, a második a hátsókerék meghajtást jelenti, vagyis a motor kétkerék-meghajtású, ami szintén különleges koncepciónak számít a motorok világában. Bár összkerékhajtású motorkerékpárok léteznek, a SportMotor 2017-ben össze is szedte az addigi legizgalmasabb típusokat ebből a kategóriából, de a lista nem túl hosszú. A White Motorcycle Concepts kétkerékhajtású gépének egyedi jellemzője, hogy az első két 20kW-os villanymotor a fékenergia-visszanyerésével is növeli a hatékonyságot. A hátsó részen két 30kW-os motort helyeztek el, a jármű alsó részében található akkumulátor pedig 15 kWh-ás, ezzel a rendszerrel a jövőben elérhetővé válik a csúcssebesség, amelyet egyelőre, a szeptember 17-én megtartott első teszten még nem demonstrált a WMC250EV, de a közeljövőben már erre is sor kerülhet.

A Bruntingthorpe pályán levezényelt próbán Rob White vezette a gépet, amely jelenleg csak egy 60V-os rendszer hajtott, így a végsebessége messze elmaradt attól, amelyet a későbbiekben el szeretne érni a csapat. A végső verzió 800 V-os rendszere biztosítja majd a több mint 400 km/h-s sebességet, amelyet a boliviai Salar de Uyuni sómezőn kísérelnek majd meg elérni 2022-ben. A jelenlegi rekordot Max Biaggi tartja a Voxan Wattman elektromos motorjával, amivel 366 km/h-s átlagsebességet, egy ponton pedig maximális 408 km/h-s sebességet ért el.

(Fotó: Flickr/whitemotorcycleconcepts)

További cikkek a témában:

Voxan Wattman, a világ leggyorsabb elektromos motorkerékpárja? Nem tartott sokáig, amíg az elektromos járművek elkezdték meghódítani az autóipart, nem csoda hát, ha a motorkerékpár-gyártók számára sem közömbös az innovatív technológia. Az azonnali energiaellátás és a könnyű akkumulátorcellák túl jó lehetőséget jelentenek ahhoz, hogy kihagyják. Ja, és persze ez a jövő is.
Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani Igen, itt a Földön.
Az önvezető motorok fejlesztése is alakul, nem csak az önvezető autóké A hatvanas évek easyrideres ellenkultúrája számára a végtelen szabadságot testesítette meg a motoros cruisolás a végtelen utakon, de vannak olyanok is, akik kevésbé romantikus módon a városi dugókon próbálnak meg átvergődni nap mint nap munkába menet a vasparipa hátán. Alapvetően mindenkinek, de ez utóbbi csoportnak különösen hasznosak lehetnek a motorkerékpárok automatizálását célzó erőfeszítések. De vajon mi értelme egy teljesen önvezető motornak?


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.