A fejlesztő Alef Automotive „A-modell” nevű járműve/repülőgépe az első olyan repülő közlekedési eszköz lesz, amely közutakon vezethető, ugyanakkor függőleges fel- és leszállási képességgel is rendelkezik majd, hasonlóképpen, mint egy drón, vagy egy helikopter. A tervek szerint egy vagy két utas szállítására lesz alkalmas, illetve körülbelül 320 kilométeres közúti és 170 kilométeres repülési hatótávolsága lesz. A cég szerint a repülő autót körülbelül 300 ezer dollárért (mintegy 102 millió forintért) lehet majd megvenni, várhatóan 2025-től.
Az FAA a CNN-nek megerősítette, hogy speciális légialkalmassági bizonyítványt állított ki a vállalat számára, amely a szóban forgó autó fejlesztésére, bemutatására és a járművel kapcsolatos kutatásokra használható fel. A cég honlapján közzétett információ szerint a repülő autó „alacsony sebességű jármű” minősítéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy nem lesz képes 40 kilométer per órás sebességnél gyorsabban haladni aszfaltozott úton. Ha a sofőr kevesli ezt a tempót, akkor a levegőbe kell emelkednie a járművel.
A Vissza a jövőbe második részében a film készítői 2015-re már repülő autókat vizionáltak az amerikai utakra, vagyis inkább azok fölé. A valóságban azonban éppen ebben az évben döntött úgy az Alef vállalat négy alapítója, hogy létrehoz egy céget és belekezd egy valódi jármű fejlesztésébe, ami nem csak az utakon gurulva, de a levegőben is képes közlekedni, mégpedig külön fel- és leszállópálya használata nélkül. Munkájuk eredményeképpen 2018-ban sikeresen levegőbe emelkedett a jármű „csontváza”, ami igazolta a mérnökök számításainak helyességét, 2019-ben pedig már egy teljes méretű prototípust reptettek. A teszt során a befektetőknek bemutatták, hogy az autó hogyan képes haladni a földön, illetve a jelen lévők a függőleges fel- és leszállást is megnézhették.
2021-ben a vállalat vezetése a technológiai fejlesztések mellett külön hangsúlyt helyezett az autó arculatára és formatervezésére is, amivel a Jaguar és a Bugatti korábbi nagynevű szakemberét, Hirash Razaghit bízták meg. A jelek szerint nem hiába, ugyanis a cég közlése szerint csak idén mintegy 400 visszatérítendő előrendelést vettek fel a készülő repülő autóra. Ez azt jelenti, hogy a leendő vevők 150 dollárt (50 ezer forintot) fizettek a cégnek, hogy megvásárolhassák az autó egy példányát, amint elkészül. Az az érdeklődő, aki hajlandó volt némileg többet, 1500 dollárt (körülbelül 507 ezer forintot) áldozni előzetesen az autóra, elsőbbséggel juthat majd a repülő járműhöz.
Nem az Alef az egyedüli vállalat, ami úgynevezett VTOL (Vertical Take-Off and Landing, magyarul függőleges fel- és leszállás) jármű fejlesztésén dolgozik, sőt, nem is az első, ami légialkalmassági engedélyt kap egy ilyen autóra. Amiben mégis egyedülálló a cég autója, az az, hogy egyaránt képes lesz repülni, az utakon közlekedni, illetve „normál” autóként parkolni is.
Bár a tervek szerint a jármű már 2025-re kereskedelmi forgalomba kerülhet, ahhoz, hogy az utakon közlekedhessen, a légialkalmassági engedély mellett a cégnek be kell még szereznie az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal jóváhagyását is.
(Borítókép: Alef Aeronautics)