Az izraeli Eviation kilencüléses gépét Lewis Carroll karakteréről, a Csodaországba tévedt Alice-ról nevezték el. Az Eviation a 2019-es, 53. évi párizsi légi shown mutatta be az általuk a világ első elektromos utasszállító repülőgépének nevezett jármű prototípusát. Az Alice alapkiszereltségben kilenc utas és két pilóta szállítására lesz képes, és a gép két, a farokra szerelt 640-kilowattos Magni650 elektromos motor segítségével közlekedik. Az Alice egyetlen feltöltéssel nagyjából 1000 km-t képes megtenni 3000 méteres magasságban, és 440 km/h-ás sebességgel repülhet – összehasonlításképp ez egy Boeing 737-es sebességének körülbelül a fele. Az Alice természetesen nem is a sebessége vagy az általa szállított utasok száma miatt fontos, hanem mert a légi közlekedés és szállítás egy bizonyos szegmensét segíthet kizöldíteni hosszabb távon.
Alice has taken flight, marking a beautiful, new dawn in aviation - the #electric era is here and we are proud to lead the way! This historic achievement wouldn’t have been possible without our incredible team - thank you! #electricaviation #zeroemissions pic.twitter.com/slHbb68SkB
— Eviation Aircraft (@EviationAero) September 27, 2022
Az Eviation három prototípust is kifejlesztett: akad egy kereskedelmi változat, egy luxusgép, valamint egy áruszállításra tervezett verzió is. A kereskedelmi változat legfeljebb kilenc utast és két pilótát fog szállítani, míg a „luxuskiadás” esetén hat utas repülhet kényelmesebb körülmények között. Az áruszállításhoz pedig körülbelül tizenháromezer liternyi űrtartalom áll rendelkezésre. Mint szóba került, a gép nem csak környezetbarát, de akár hetven százalékkal is csökkenti az üzemeltetési költségeket is. Idén egyébként már év elején úgy nézett ki, hogy az Alice felszáll (ahogy erről lentebb is írtunk) – erre azonban csak most került sor.
Mint arról a The Drive beszámol, a repülőgép első repülésére a Grant megyei nemzetközi repülőtéren (KMWH) a washingtoni Moses Lake-nél került sor szeptember 27-én. Alice körülbelül 9 perc 3 másodpercig repült 1067 méter magasságban. Az Eviation egyébként már egy ideje együttműködik az AeroTEC repülőgép-mérnöki céggel, a teszteket épp ezért az AeroTEC Moses Lake létesítményében végezték.
Take-off 7:10 a.m.
Alice is flying pic.twitter.com/V7sIpPGfpB— Dominic Gates (@dominicgates) September 27, 2022
A gép amúgy ugyanazt a 21700-as akkumulátorcellát használja, mint ami a Teslákban megtalálható. Maga az akkumulátor a repülőgép szerkezeti elemeként funkcionál, vagyis ezt nem lehet levonni, ha a teherbírásra terelődik a szó. A vállalat azt reméli, hogy Amerikában a gép már 2025-ben megkaphatja a repüléshez szükséges engedélyt.
Az első repülést eredetileg 2021-re tervezték, majd – ahogy ez tehát fentebb kiderült – az esemény folyamatosan csúszást szenvedett, aminek okai közt a kedvezőtlen időjárási feltételek, a Covid-járvány, a cégvezetés lecserélése egyaránt szerepet játszott. A Drive megemlíti azt is, hogy egy ilyen úttörő vállalkozás esetén természetesen az újratervezés is szerepet játszhatott.
Az Alice inkább a rövidebb, kontinensen belüli utak esetén fog tündökölni a felépítéséből adódóan, de ebben a szerepben már többen is látnak benne fantáziát: a Global Crossing Airlines (GlobalX) például 50 ilyen gépre jelentette be az igényét, melyek leszállítása 2027-ben kezdődhet, de mint a fenti cikkünkben írtuk, a Cape Air is rendelt 75 Alice-t, ahogy a közismert szállítási óriás, a DHL is igényt tart ezekre a repülőkre a jövőben.
Fotó: Twitter