Készen áll a felszállásra Alice, a világ első utasszállító elektromos repülője

2022 / 02 / 01 / Felkai Ádám
Készen áll a felszállásra Alice, a világ első utasszállító elektromos repülője
Az Eviation kilenc üléses gépe heteken belül repülhet – ha a prototípus működőképes, úgy nem csak a környezeti terhelés csökkenthető, de a gépek is olcsóbban lesznek üzemeltethetőek.

Az izraeli Eviation a 2019-es, 53. évi párizsi légi shown mutatta be a világ első elektromos utasszállító repülőgépnek, az Alice-nek a prototípusát. A gépről korábban mi is írtunk: az Alice alapkiszereltségben kilenc utas és két pilóta szállítására lesz képes, és a gép három elektromos motor segítségével közlekedik: egy a repülő farkán, egy-egy pedig a szárnyakon található. Az Alice egyetlen feltöltéssel nagyjából 1000 km-t képes megtenni 3000 méteres magasságban, és 440 km/h-ás sebességgel közlekedik – összehasonlításképp ez egy Boeing 737-es sebességének körülbelül a fele. Az Alice természetesen nem is a sebessége vagy az általa szállított utasok száma miatt fontos, hanem mert a légi közlekedés és szállítás egy bizonyos szegmensét segíthet kizöldíteni hosszabb távon.

A légi közlekedés kibocsájtásának lefaragása régóta napirenden van, és már eddig is több ötlet született a szektor emissziómentesítésére – legutóbb a H2 Cliperről, a hidrogénléghajóról számoltunk be a téma kapcsán, amely az áruszállítást tenné környezetbaráttá, de a brit kormány például komolyan vizsgálja a hidrogénrepülők jövőbeli felhasználását, valamint a fenntartható üzemanyag is elő-előkerül, amely segítségével a jelenlegi gépparkot lehetne komolyabb átalakítás nélkül is zöldebbé tenni. Az ötletlégióhoz csatlakozik természetesen az elektromos gépek többféle inkarnációja is, így tehát jelen cikk tárgya, az Alice, az első teljesen elektromos utasszállító.

Mint arról a CNN beszámol, az Alice jelentős mérföldkőhöz érkezett, hiszen hamarosan ténylegesen is elrugaszkodhat a kifutó betonjától – a lapnak Omer Bar-Yohay, a vállalat vezérigazgatója nyilatkozott úgy, hogy a múltheti, a Seattle-i Arlington Városi Repülőtéren történt motortesztet követően csak hetek lehetnek hátra az Alice első repüléséig. Egyébként eredetileg ezt az eseményt még tavaly év végére tervezték, csak sajnos közbeszólt a rossz idő a térségben.

Az Eviation három prototípust is kifejlesztett: akad egy kereskedelmi változat, egy luxusgép, valamint egy áruszállításra tervezett verzió is. A kereskedelmi változat legfeljebb kilenc utast és két pilótát fog szállítani, míg a „luxuskiadás” esetén hat utas repülhet kényelmesebb körülmények között. Az áruszállításhoz pedig körülbelül tizenháromezer liternyi űrtartalom áll rendelkezésre. Mint szóba került, a gép nem csak környezetbarát, de akár hetven százalékkal is csökkenti az üzemeltetési költségeket. Az Eviation pedig már büszkélkedhet impozáns megrendelőkkel is – a Cape Air-t, egy regionális légitársaságot követően már a DHL is rendelt egy tucat Alice-t, melyeket várhatóan 2024 során fognak leszállítani – a DHL egyébként több mint 280 repülőből álló globális flottát üzemeltet, az Alice-ok pedig értelemszerűen inkább a rövidebb, egy órás utakat igénylő szállítások esetén kerülnek majd bevetésre.

Az elektromos repülőgépek fejlesztésére már a NASA és a Boeing is sok százmillió dollárt szántak, míg az Airbus házon belül már 2010 óta fejleszt ilyen gépet, magyarán a szektor igen komoly játékosai is ebbe az irányba pillantgatnak. Azonban az nagy kérdés, hogy az elektromos repülőgép lesz-e ténylegesen is a jövő. A CNN által megkérdezett szakértők szerint regionális járatok esetén erre már a közeljövőben is lehet esély – az egyre jobb akkumulátoroknak köszönhetően ezeken a vonalakon kettő vagy három éven belül realitássá válhat az elektromos repülő.

Más lapra tartoznak a hosszabb járatok, az óceánokat átszelő gépek – az ezekhez szükséges technológia ugyanis finoman fogalmazva még nem türelmetlenkedik a küszöbön, így a komolyabb kereskedelmi járatok elektromos gépekre történő lecserélése még nagyon messze van. Ráadásul ki tudja, hogy a korábban említett rengeteg ötletből addig nem valósul-e meg valami más környezetbarát technológia. A szakértők egyébként még a szabályozás hiányát is szűk keresztmetszetként említik, de ez valószínűleg kisebb probléma azért, mint a jelenlegi, valamint akár tervezés alatt álló akkumulátorok képességei.

(Kép: Eviation)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.