A „világon az első” autonóm teherhajó túl van az első, nem is éppen rövid útján. A bruttó űrtartalmát tekintve 750 tonnás jármű körülbelül 800 km-t tett meg a vízen egy 40 órás út alatt, és a hajó „kapitányaként” tevékenykedő mesterséges intelligencia 99 százalékban emberi beavatkozás nélkül tette a dolgát – számol be róla az electrek. A hajó a zsúfolt Tokiói-öbölből indult, és a szoftver segítségével sok száz ütközést került el.
Az említett mesterséges intelligenciát az Orca AI szállította – egy 2018-ban alapult vállalat, amely biztonsági platformokat fejleszt kifejezetten vízijárművekre. A vállalat különböző szenzorokat kombinál a fedélzeten már meglévő biztonsági rendszerekkel, hogy javítsa a járművek biztonságát és navigációját a zsúfolt vízi utakon. A mostani teljesítményhez azonban két másik cég közreműködésére is szükség volt: a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line) adta a hajót, amelyre az Orca Ai rendszerét (Automatic Ship Target Recognition System) telepítették. Ehhez csatlakozott még a Designing the Future of Full Autonomous Ships (DFFAS) is (mintegy 30 japán vállalatból és a Nippon Alapítványból álló konzorcium, amely a tengeri szállítás automatizálásán dolgozik), amely a hajó kiválasztásában segített. A hajó, a Suzaka teherhajó végül tehát 790 km-t tett meg a vízen 40 óra alatt. Az utazás során az MI biztonságosan kinavigálta a járművet a zsúfolt Tokiói-öbölből, és eljuttatta célhelyére az Ise-öbölbe. Az út során az autonóm teherhajó 107 ütközést elkerülő manővert hajtott végre emberi segítség nélkül, és ez kiegészülhet még további 400-500 másik hajó kikerülésével a programigazgató sugalmazása alapján.
Az Orca AI algoritmusai mesterséges intelligencián és mély tanuláson alapulnak, és a Suzakától gyűjtött adatok alapján képezték őket több mint egy éven át az utazás előtt. Ez segített a szoftvernek a célpontok azonosításában a bonyolult japán partvidéki környezetben, és az autonóm teherhajó kameráiból származó valós idejű adatokat a tokiói flottaműveleti központban is figyelték. Japánban a nemzetközi kereskedelem igen nagy része alapszik a tengeri szállítmányozáson, épp ezért is próbálják ezt minél biztonságosabbá tenni.
Tavaly egyébként egy autonóm elektromos hajó, a Yara már utazott emberi felügyelet nélkül, de mindössze 14 km-t tett meg. A Yaráról fentebb olvasható cikkünkben korábban mi is írtunk.