Először történt ilyen: végig beavatkozás nélkül irányított az MI egy óriási teherhajót

2022 / 05 / 16 / Felkai Ádám
Először történt ilyen: végig beavatkozás nélkül irányított az MI egy óriási teherhajót
Zsúfolt vízi útvonalon, több száz ütközést elkerülve vezette a mesterséges intelligencia a 750 tonnás teherhajót közel 800 km-es távon – ez volt az első ilyen alkalom a történelemben.

A „világon az első” autonóm teherhajó túl van az első, nem is éppen rövid útján. A bruttó űrtartalmát tekintve 750 tonnás jármű körülbelül 800 km-t tett meg a vízen egy 40 órás út alatt, és a hajó „kapitányaként” tevékenykedő mesterséges intelligencia 99 százalékban emberi beavatkozás nélkül tette a dolgát – számol be róla az electrek. A hajó a zsúfolt Tokiói-öbölből indult, és a szoftver segítségével sok száz ütközést került el.

Az említett mesterséges intelligenciát az Orca AI szállította – egy 2018-ban alapult vállalat, amely biztonsági platformokat fejleszt kifejezetten vízijárművekre. A vállalat különböző szenzorokat kombinál a fedélzeten már meglévő biztonsági rendszerekkel, hogy javítsa a járművek biztonságát és navigációját a zsúfolt vízi utakon. A mostani teljesítményhez azonban két másik cég közreműködésére is szükség volt: a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line) adta a hajót, amelyre az Orca Ai rendszerét (Automatic Ship Target Recognition System) telepítették. Ehhez csatlakozott még a Designing the Future of Full Autonomous Ships (DFFAS) is (mintegy 30 japán vállalatból és a Nippon Alapítványból álló konzorcium, amely a tengeri szállítás automatizálásán dolgozik), amely a hajó kiválasztásában segített. A hajó, a Suzaka teherhajó végül tehát 790 km-t tett meg a vízen 40 óra alatt. Az utazás során az MI biztonságosan kinavigálta a járművet a zsúfolt Tokiói-öbölből, és eljuttatta célhelyére az Ise-öbölbe. Az út során az autonóm teherhajó 107 ütközést elkerülő manővert hajtott végre emberi segítség nélkül, és ez kiegészülhet még további 400-500 másik hajó kikerülésével a programigazgató sugalmazása alapján.

Az Orca AI algoritmusai mesterséges intelligencián és mély tanuláson alapulnak, és a Suzakától gyűjtött adatok alapján képezték őket több mint egy éven át az utazás előtt. Ez segített a szoftvernek a célpontok azonosításában a bonyolult japán partvidéki környezetben, és az autonóm teherhajó kameráiból származó valós idejű adatokat a tokiói flottaműveleti központban is figyelték. Japánban a nemzetközi kereskedelem igen nagy része alapszik a tengeri szállítmányozáson, épp ezért is próbálják ezt minél biztonságosabbá tenni.

Első útjára készül az önvezető, elektromos teherhajó A Yara Birkeland néhány éve még csak egy meredek ötletnek tűnt, ehhez képest idén már meg is teheti az első útját a norvég partok mellett.

Tavaly egyébként egy autonóm elektromos hajó, a Yara már utazott emberi felügyelet nélkül, de mindössze 14 km-t tett meg. A Yaráról fentebb olvasható cikkünkben korábban mi is írtunk.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.