A hajó megszületésének körülményei igencsak rendhagyóak, hiszen a projektet 2017-ben jelentette be a Yara International, akik a világ egyik legnagyobb nitrogén műtrágya gyártói, a hajóépítéshez viszont az utóbbi évekig nem sok közük volt. Ez 2014-ben változott meg, amikor a Green Tech Marine felvásárlása után megalapították a Yara Marine Technologiest, aminek kifejezett célja, hogy csökkentse a tengeri hajózáshoz köthető károsanyag-kibocsátás mértékét.
A cég (vagyis annak jogelődje, a Norsk Hydro) egyik alapítójáról, Kristian Birkelandról elnevezett hajó több szempontból is különlegesnek nevezhető, hiszen nem csak teljesen elektromos hajtású lesz, de teljesen "önvezető", vagyis a kikötők között automatikusan tud navigálni. Ennek a megvalósításáért a Kongsberg Maritime felelt, akik kamerákkal, lidarokkal és radarokkal is ellátták a hajót, így az egy önvezető autóhoz hasonlóan képes tájékozódni a vízen.
A 7 MWh-s akkumulátorral ellátott teherhajó a tervek szerint rövidebb utakat fog megtenni az egymástól 8 tengeri mérföldre található Herøya és Brevik, valamint a 30 tengeri mérföldre található Herøya és Larvik között. A Vard Brattvag hajógyárban készült, 80 méter hosszú hajó 120 darab húszlábas konténert tud egyszerre szállítani, a két 900 kW-os és két 700 kW-os hajtóművének köszönhetően pedig a végsebessége eléri a 13 csomót (ami nagyjából 24 km/h-nak felel meg). Jon Sletten, a Yara porsgrunni gyárának igazgatója a CNN-nek úgy nyilatkozott, hogy a teherhajó mintegy 40 ezer kamionnal megtett utat vált ki évente, így jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást és a szárazföld teherforgalmát is.
Erre nagy szükség is van, hiszen a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) adatai szerint a tengeri szállítmányozás a világ károsanyag-kibocsátásának mintegy 2,5%-ért felelős, az emiatt a levegőbe kerülő 940 millió tonna szén-dioxid nagyságrendileg egyenértékű a légiforgalom kibocsátási mutatóival. Az IMO üvegházhatású gázokra vonatkozó stratégiája szerint a szektorban látható növekedés miatt 2050-re a tengeri szállítmányozás kibocsátása 50, de akár 250%-kal is emelkedhet, ami alááshatja a párizsi éghajlatvédelmi egyezményben megfogalmazott célokat.
(Electrek, CNN, Fotó: Yara International, Knut Brevik Andersen)