Első útjára készül az önvezető, elektromos teherhajó

2021 / 08 / 26 / Bobák Áron
Első útjára készül az önvezető, elektromos teherhajó
A Yara Birkeland néhány éve még csak egy meredek ötletnek tűnt, ehhez képest idén már meg is teheti az első útját a norvég partok mellett.

A hajó megszületésének körülményei igencsak rendhagyóak, hiszen a projektet 2017-ben jelentette be a Yara International, akik a világ egyik legnagyobb nitrogén műtrágya gyártói, a hajóépítéshez viszont az utóbbi évekig nem sok közük volt. Ez 2014-ben változott meg, amikor a Green Tech Marine felvásárlása után megalapították a Yara Marine Technologiest, aminek kifejezett célja, hogy csökkentse a tengeri hajózáshoz köthető károsanyag-kibocsátás mértékét.

A cég (vagyis annak jogelődje, a Norsk Hydro) egyik alapítójáról, Kristian Birkelandról elnevezett hajó több szempontból is különlegesnek nevezhető, hiszen nem csak teljesen elektromos hajtású lesz, de teljesen "önvezető", vagyis a kikötők között automatikusan tud navigálni. Ennek a megvalósításáért a Kongsberg Maritime felelt, akik kamerákkal, lidarokkal és radarokkal is ellátták a hajót, így az egy önvezető autóhoz hasonlóan képes tájékozódni a vízen.

A 7 MWh-s akkumulátorral ellátott teherhajó a tervek szerint rövidebb utakat fog megtenni az egymástól 8 tengeri mérföldre található Herøya és Brevik, valamint a 30 tengeri mérföldre található Herøya és Larvik között. A Vard Brattvag hajógyárban készült, 80 méter hosszú hajó 120 darab húszlábas konténert tud egyszerre szállítani, a két 900 kW-os és két 700 kW-os hajtóművének köszönhetően pedig a végsebessége eléri a 13 csomót (ami nagyjából 24 km/h-nak felel meg). Jon Sletten, a Yara porsgrunni gyárának igazgatója a CNN-nek úgy nyilatkozott, hogy a teherhajó mintegy 40 ezer kamionnal megtett utat vált ki évente, így jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást és a szárazföld teherforgalmát is.

Erre nagy szükség is van, hiszen a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) adatai szerint a tengeri szállítmányozás a világ károsanyag-kibocsátásának mintegy 2,5%-ért felelős, az emiatt a levegőbe kerülő 940 millió tonna szén-dioxid nagyságrendileg egyenértékű a légiforgalom kibocsátási mutatóival. Az IMO üvegházhatású gázokra vonatkozó stratégiája szerint a szektorban látható növekedés miatt 2050-re a tengeri szállítmányozás kibocsátása 50, de akár 250%-kal is emelkedhet, ami alááshatja a párizsi éghajlatvédelmi egyezményben megfogalmazott célokat.

(Electrek, CNN, Fotó: Yara International, Knut Brevik Andersen)

További cikkek a témában:

Hatalmas tengerjáró vitorlást tervezett egy svéd cég Az Oceanbird alig kisebb, mint egy átlagos konténerszállító-hajó, viszont 90%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki.

Jönnek az elektromos kompok Norvégiában is A klasszikus dízel tengeri kompokat elkezdték kiváltani az emissziómentes, elektromos hajók Norvégiában.

A világ legnagyobb óceánjárója ma tért vissza első próbaútjáról A 362 méter hosszú Wonder of the Seas 4%-kal nagyobb, mint a Royal Caribbean International eddigi legnagyobb hajója, a Symphony of the Seas, és ez lesz a cég első luxushajója, amelyet Kínában állítanak szolgálatba.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.