A Fehmarnbelt-alagút a dániai Rødbyhavn és a németországi Puttgarden településeken keresztül biztosít majd átjárást az autók és vonatok számára Dánia és Németország között, jelentősen lerövidítve az utat, amit jelenleg csak komppal kivitelezhető. Az alagútban vonattal hét, autóval tíz percre csökken le az átkelés ideje, ami vízi járművel 45 percet vesz igénybe, emellett növeli a forgalmat a régióban és segíti a skandináv térség közlekedési kapcsolatát Európa minden részével.
A Fehmarnbelt-alagút vagy más néven Fehmarnbelt-kapcsolat különlegessége, hogy ez lesz a világ leghosszabb olyan alagútja, amit süllyesztéssel helyeznek el a tengerfenéken, ami egyszerre komplex és bizonyos szempontból mégis könnyebb megoldást jelent az alagút építésének tekintetében. Az elemeit ugyanis a szárazföldön készítik el, majd a már kész egységeket hajózzák ki a tengerre és ezután süllyesztik a fenékre, végül ott kerül sor az összeillesztésre és a belső struktúra befejezésére. A folyamat közben az egyik legfontosabb aspektus, hogy ne kerülhessen víz az egységekbe, emiatt vízhatlan réteggel zárják le őket és miután a helyükre kerültek a mélyben, hidraulikus rendszer húzza egymáshoz közel és kiszivattyúzzák a vizet közülük. A légmentesen illeszkedést flexibilis gumitömítések is segítik.
A konstrukció Rødbyhavn környékén zajlik és az alagútelemek egy hatalmas gyárban készülnek, amely körülbelül 140 focipálya nagyságú. A projekt az előkészületek szempontjából fontos mérföldkőhöz érkezett, mikor a három csarnokban található összesen öt gyártósor mindegyikén beindult a gyártás, így már teljes gőzzel folyik a 79 sztenderd és 10 speciális alagútelem készítése. A 79 elem mindegyike 9 egységet tartalmaz, amelyek 45 méter szélesek, 9 méter magasak és 24 méter hosszúak. Az alagútelemek lényeges részét képezi az alapot adó zsaluzat, amire a betonozás kerül - ezeket a zsalukat a németországi székhelyű PERI gyártja speciálisan az alagút számára.
"Egyedi zsaluzatot fejlesztettünk ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására."
- mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője a projekttel kapcsolatban - "Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül."
A szegmensekhez több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyagot használnak, amelyet a vállalat németországi, lengyel, és olasz gyáraiban gyártottak le, majd tizenkét hajóval és több mint 275 teherautóval szállították el a rødbyhavni kikötőben lévő központba. Az egyedi zsaluzási megoldásnak köszönhetően, egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával, már több szegmenst elkészítettek a PERI elmondása szerint, de a cég a specifikus zsalurendszer mellett több standard megoldással is segíti a projektet. A vállalat korábban magyarországi építkezésekben is nagy szerepet kapott: a mérnökei az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút konstrukcióján is dolgoztak.
A Fehmarnbelt-alagúthoz emellett más speciálisan a projekt számára fejlesztett hozzávalókat is készítettek, a Maya elnevezésű hajót például júliusban keresztelték el hivatalosan egy Rødbyhavn városban tartott rendezvényen. A 130 méter hosszú és 48 méter széles hajón 19 fős legénység dolgozik majd, és feladatuk az lesz, hogy az alagút elemeinek leeresztése előtt egyenletes kavicságyat terítsenek az alagút árkába. Ezt a precizitást egy különleges berendezés használatával érik el, amit távirányítással engednek le a tengerfenékre és segítségével teljesen egyenletes kavicságyat hoznak létre. Az első alagútelemet a tervek szerint az év második felében eresztik le és csatlakoztatják a dán portálhoz.
Ha minden az elképzelések szerint halad, akkor a Fehmarnbelt-alagút megnyitására 2029-ben lehet számítani. Az alagútrendszer 18 kilométer hosszú lesz és egy-egy kétsávos autópályát tartalmaz majd mindkét irányban (tehát összesen négy, autóknak kialakított sávot, illetve hozzátartozó leállósávokat) és két sínpárt a vonatoknak, valamint egy szervizjáratot, ami egyúttal menekülési útvonalként szolgál. Az alagút az E47-es autópálya szakaszait köti majd össze, ami a németországi Lübeckből a svéd Helsingborgba vezet 342 kilométeren át.
(Fotó: PERI, Femern A/S)