A NASA decemberben hajtotta végre azt a töréstesztet, amivel egy eVTOL-os utazás kevésbé pozitív végkimenetelét szimulálták és az eredmények nem vetettek jó fényt sem a jármű megbízhatóságára, sem az előzetes szimulációk pontosságára. Igaz, hogy az űrügynökség nem valamely gyártócég meglevő modelljét használata a vizsgálatokhoz, hanem egy saját építésű, részleges prototípust, aminek egyetlen funkciója a teszten való részvétel volt. A gép nem rendelkezett szárnyakkal és propellerekkel, csak a kabinból állt, a struktúra további egységeit megfelelő pontokon elhelyezett súlyokkal reprezentálták.
A próba során először az ülések és a padló állapotát mérték fel egy lehetséges becsapódás során - ez alapján megfigyelték, hogy a jól tervezett ülések felfogják az ütközés hatását és megóvják a benne ülőket, valamint az is kiderült, hogy a szimulációk kellő pontossággal működnek és jelzik előre a várható következményeket. A vizsgálat második fázisában, mikor a tetőszerkezet változásaira fókuszáltak, már nem alakultak ilyen jól az események: a tető teljesen összeomlott és károkat okozott a járműben helyet foglaló hat bábuban is. Az előre elvégzett számítógépes modellezés nem utalt ilyen mértékű károsodásra a jármű szerkezetében.
A teszt során begyűjtött adatok a későbbiekben segíthetnek a biztonságosabb eVTOL-ok megtervezésében és a precízebb szimulációs modellek létrehozásában is. A NASA az eVTOL-os, vagyis az AAM (Advanced Air Mobility) közlekedési formákkal kapcsolatos programokban évek óta részt vesz, hogy elősegítse a szektor minél gyorsabb fejlődését. 2021-ben a Joby Aviationnel együtt végeztek teszteket a leendő légitaxik akusztikus hatásainak és irányíthatóságával felmérésére.
(Fotó: NASA, Dave Bowman)